Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en volvo xc70 från 2003 med standar h7 lampor.
Jag skulle vilja göra så jag kan bes med xenon ljus.
Så ni som är bra på detta , Vad ska jag bytta för den ska bli laglig med xenon?

Tach på förhand
Ska du göra det korrekt så ska du montera rätt strålkastare inkl styrelektronik, lägesgivare vid hjulen, montera strålkastarengörare (om det inte redan finns) sedan ska bilen programmeras - sen kommer det trixiga.. Tillverkaren ska utfärda ett intyg på att bilen uppfyller gällande krav (mer eller mindre omöjligt) och du ska reg.besikta bilen - som då ska uppfylla alla gällande krav..
.. Som Kaxe skrev, det är enklare att köpa rätt bil från början.. Kostar multum att eftermontera med andra ord..
Regbesiktning behövs inte. Det finns inga uppgifter på om bilen hade xenonljus eller inte när den lämnade fabriken = bilprovningen kan inte kolla upp det så länge det är fullt fungerande originaldelar..

Däremot så MÅSTE du som ovan nämnt byta reflektorer, byta ljusreglage inuti bilen, montera lägesgivare samt programmera elektroniken. Räkna med 15.000kr nånstans om du köper nya delar. Billigare på http://bildelsbasen.se
Det är kostsamt att få en bil laglig med eftermonterat xenonljus, men det går. Registreringsbesiktning behövs. Enklast är att du "fulkonverterar" endast helljuset och inte rör halvljuset. Lagligt blir det inte men så länge som du inte konverterar halvljuset, utan endast helljuset, så accepteras det av medtrafikanterna och faktiskt oftast även av bilprovningen i praktiken.

Här är en text jag hittat i ämnet jag hittat:

Möjligheten att eftermontera strålkastare med xenonljus (HID) eller som de också brukar kallas gasurladdningsstrålkastare (High Intensity Discharge headlamps) infördes i de svenska föreskrifterna den 1 januari 2002 och gäller både för äldre bilar och helfordonsgodkänna bilar som tagits i bruk.

Enligt 21 kap. Om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.

Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen.

Källa: http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=133.0
o0kungen0o skrev:ok. kanske man ska köpa xenon lju för h7 och byta tillbaka till vanlig h7 när man bes?
Räcker det med att byta lampa då? Måste du inte ha drivenheten också? Vad du än gör så se till att du inte bländar. Jag är så jävla trött på alla pellejönsar som inte haft råd att från början köpa en bil med xenonljus och som åker runt och tycker att de är fräsiga och bländar folk. Har sett allt från Ford Ficusar med xenon i dimljusen till pinsamt gamla ruttna Volvo 740 och kebab-kittade S70:s med hitte-på-xenon. Det är som att titta ni en plasamstråle.
o0kungen0o skrev:ok. kanske man ska köpa xenon lju för h7 och byta tillbaka till vanlig h7 när man bes?
Du ser kanske bättre, men inte de du möter. Och definitivt inte sedan du mött dom med dina bländande ljus. Det finns ju en anledning till att det inte är tillåtet.
av TomasL
Billigast blir det om du köper kompletta srålkastare för xenon och sedan monterar nivomatdämpare. Då slipper du montera all annan elektronik som har med höjdjusteringen att göra.
Något som inte kommer gå igenom besiktningen dock. Ljusviddsregkeringen som behövs är långt snabbare än nivåreglering via stötdämpare.

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Det låter som ett klassiskt problem med minn[…]

Jämfört olika försäkringsbola[…]