Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå.

Bilen som det handlar om: V70 D5 AWD M66 -07

Har nu efter allt annat krabb med min bil fått nya fel.

Efter att ha monterat ner en massa runt motorn och monterat tillbaka allt efter växellådsbyte så har det kommit upp en felkod (ecm-135f) som säger luftmassemätare, låg signal.
Det kommer upp ett felmeddelande i inforutan vid varje start utav bilen som säger styrsystem, service erfodras eller liknande.
Har provat att byta lmm till en helt ny, men felet kvarstår. Har även kalibrerat om virvelspjället då vi började misstänka att den strulade iom att armen hade lossnat.
Det som jag personligen är inne på just nu efter att gjort det andra är att ta en omgång under bilen och plocka bort alla tryckrör mellan turbo och ic då dom var bortplockade när dom bytte växellådan på bilen. Det tråkiga är att det sitter en vinkelväxel ivägen så det kommer bli väldigt trångt.

Edit

Kom ju på att jag måste förklara vad som händer när bilen ballar ur.
Under gas pådrag så kan bilen gå helt normalt och sedan helt plötsligt så tappar den all ork och orkar inte öka under belastning. Växlar man då ner och höjer varvtalet så brukar den för det mesta gå som den ska igen, ibland kan det hjälpa att bara släppa gasen en kort stund. Även avgasljudet blir betydligt dovare (har satt dit 3" från kat och bakåt) och den mullrar mer än i vanliga fall. Ska se om jag lyckas få vad som händer med bilen på film imorgon.

Vad har ni för tips och idéer på eventuella fel. Kanske är någon som skulle vilja översätta koden åt mig och säga vad det kan vara för fel.
Tackar på förhand.
Senast redigerad av 2 basberoende, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Vojje
Främre lambdasond förvärmning. Fel av mig :oops: .

Mass air flow sensor. Signal too high
Senast redigerad av 1 Vojje, redigerad totalt 0 gånger.
av basberoende
Vojje skrev:Främre lambdasond förvärmning

Kan det vara så enkelt?

Ska uppdatera första inlägget med lite saker kom jag på.
Användarvisningsbild
av Vojje
" temperatursensorn som sitter på intercoolern är en möjlig felkälla om bilen varnar för felaktig signal från LMM"

Har du en sådan temp.sensor som du kanske rörde?
av basberoende
Vojje skrev:" temperatursensorn som sitter på intercoolern är en möjlig felkälla om bilen varnar för felaktig signal från LMM"

Har du en sådan temp.sensor som du kanske rörde?
Jag har dålig koll på vad som rördes då jag inte gjorde typ ett skit själv när vi rev ner den, sen monterade han ihop den under arbetstid...
Användarvisningsbild
av Vojje
Frågan är väl om du ens har en sådan. Har du det kan det vara förklaringen.
Användarvisningsbild
av gooose
Den sitter på V sida av intercoolern vid tittar du ner på slanganslutningen så ser du den
Den givaren som sitter där kan ge den felkod som du har

Prova och byta den om du har någon i din närhet med likadan bil som dig

//Gooose
av basberoende
gooose skrev:Den sitter på V sida av intercoolern vid tittar du ner på slanganslutningen så ser du den
Den givaren som sitter där kan ge den felkod som du har

Prova och byta den om du har någon i din närhet med likadan bil som dig

//Gooose
är det samma givare på d5 som 2.4d? Isf kan jag plocka givaren från päronens bil.

Ska plocka ner tryckröret mellan turbo och Ic senare idag, när jag har vaknat igen. Röret sitter inte riktigt som det ska, sitter nästan lite i spänn så det kanske drar lite tjuvluft någonstans. Har även ett nytt rör med packningar om något skulle gå åt helvete.
Airbag

Det är de här som mest troligt är f[…]

Det finns inte Rattvinkelgivare på skruvat e[…]

Absolut något sämre komfort. Har du set[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bät[…]