- ons 25 jan 2012, 20:32
Gjorde alldeles nyligen denna operation.
Som du ser på sprängskissen har du två muttrar, en som håller ihop fjäder och fjädersätet (8), och en som håller brickan som ligger över topplagringen (1).
Enklast enligt mig är att börja med att lossa översta muttern. Sedan lossar du kränghämmarstaget. Observera att om detta har suttit ett tag och rostat lite så är det nästan omöjligt att få bort. Det är en torxfattning i skruven som man har som mothåll. Det som hände mig var att jag knäckte alla torx jag hade (det snurra bara runt), så tillslut kapade jag av staget, rensade bort resten från krängningshämmaren med rondell och masserade den övre restdelen i skruvstycket med kapen där också. Sedan dit med ny... Så kolla upp om du får loss antingen nedre eller övre leden innan du plockar isär allt annat, så du vet om du kommer behöva ny eller inte.
Sedan lossa fjäderbenet från spindeln, skruva av muttern uppe på fjäderbenstornet och plocka ut skiten. Glöm inte att plocka ur sladden till abssensorn bara.
Viktig sak att tänka på!!!! Naja ihop inre drivknuten med stårtrål eller något, annars kan inre knuten ramla isär när du viker ut spindeln!!!! Hända mig, å helvete vad förbannad jag blev... Inre drivknuten är uppbyggd av linjära kulbanor, medan andra normala knutar är sfäriska, så denna kan glida isär helt utan vidare. Så spänn ihop inre axeln och yttre axeln med ståltråd så händer det inte. Behöver du vika ut spindeln mer för att komma förbi med fjäderbenet kan du lossa skruven som håller drivaxeln i navet.
Tror det var alla lärdomar jag fått från min lilla upplevelse
Edit: En grej till jag kom på. Kolla så inte gummiringarna under fjädrarna är dåliga ( de som ligger mellan fjädern och tallriken på fjäderbenet ). En av dessa saknades helt på min, så jag fick glatt skruva ihop och då kan det bli lite knorrande om fjädern ibland. Jag bytte fjädrar och det knorrade en del, men nu verkar fjädern ha satt sig på plats så nu är den ganska tyst i alla fall...