Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tobbz85
Hej på er, upplever som sagt att min förbrukning är rätt så hög, 1,41 l/mil stadskörning.
Och frågan är : nu kör jag på 225/70-16 från en xc90, kommer jag få ner förbrukning något om jag kör på 215/65-16 orginal xc70 fälg ?
Tänkte på den extra tyngden som dom stora medför ?

Tänkte mest på att man har bredare och högre profil borde skapa att större motstånd samt att det krävdes mer energi för att få dom att "rulla".

Men om det inte gör någon skillnad så vill jag gärna ha tips om hur jag kan göra för att bli kvitt obalansen, kör med navringar men dom blir så tunna att dom går sönder vid första monteringen och sedan bultar med löskona som inte drar fälgen rakt mot navet.
Någon som har tips ?
Användarvisningsbild
av Åba
Är det en XC70 med aut-låda som du kör?
I så fall är förbrukningen högst rimlig...
Bredare däck med lägre profil drar mer soppa pga högre rullomkrets men framför allt mer yta mot vägbanan ger en högre friktion. Vad har du för däcktryck? Många kör med alldeles för lågt däcktryck.
av tobbz85
Kör på ca 3 bar.
Dock sa ett antal däckfirmor till mig att man kan sänka det till ca 2,5-2,6 för att få mer komfort och även att förbrukningen ska ligga på samma då dessa "större" däck innehåller mer luft som kompenserar.
Det räcker med att byta mönster/fabrikat för att öka förbrukningen med 20%.
av llesrof
dieselmagnus skrev:Bredare däck med lägre profil drar mer soppa pga högre rullomkrets men framför allt mer yta mot vägbanan ger en högre friktion. Vad har du för däcktryck? Många kör med alldeles för lågt däcktryck.
Nja, det verkar inte vara så. Teknikens Värld testade detta för några år sedan och skillnaden var försumbar. Vill minnas att de testade 16, 17 och 18 tum av samma däckmodell.
llesrof skrev:
dieselmagnus skrev:Bredare däck med lägre profil drar mer soppa pga högre rullomkrets men framför allt mer yta mot vägbanan ger en högre friktion. Vad har du för däcktryck? Många kör med alldeles för lågt däcktryck.
Nja, det verkar inte vara så. Teknikens Värld testade detta för några år sedan och skillnaden var försumbar. Vill minnas att de testade 16, 17 och 18 tum av samma däckmodell.
De kan testa vad de vill. När jag bytte från vanliga till V formade samma dim, ökade min dieselförbrukning i Peugeoten från 0.55 till 0.62 !
Detta kollades vid pumpen!
Användarvisningsbild
av Vojje
kamilenski skrev:
När jag bytte från vanliga till V formade samma dim, ökade min dieselförbrukning i Peugeoten från 0.55 till 0.62 !
Detta kollades vid pumpen!
Har du funnit några felkoder på Peugeoten?

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]