Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robba86
Idag när jag skulle hem från jobbet så startade ej bilen, ström finns men startmotorn går ej runt, den är helt död... Testade först med startkablar från annan bil men samma grej, dock så gick det fint att dra igång bilen och den går då utan problem tills man stänger av den.

Bilen är en v70n -04 som har gått 11 000mil, vad tror ni? Något man kan testa själv?

Har gått utan problem fram tills nu.

Mvh. Robin
Användarvisningsbild
av Camel
Kolla relät i elcentralen i motorrummet till startmotorsolenoiden. Pos FMA4. Klickar det som det ska när nyckeln vrids till startläget? Kolla även så att säkring nr 22 är hel.
av robba86
Magnus308 skrev:Kolla den här tråden där jag länkat till en bild.
Antagligen är det bara att peta lite på flatstiftskontakten så kommer den starta efter det.

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 71#p437871
Tackar så mycket, väldigt enkel lösning på mitt på mitt problem, skrattretande såhär i efterhand =)

Någon som vet om det är jobbigt att byta den kabeln eller är det lätt att komma åt den under ifrån?
Användarvisningsbild
av Magnus308
robba86 skrev:
Magnus308 skrev:Kolla den här tråden där jag länkat till en bild.
Antagligen är det bara att peta lite på flatstiftskontakten så kommer den starta efter det.

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 71#p437871
Tackar så mycket, väldigt enkel lösning på mitt på mitt problem, skrattretande såhär i efterhand =)

Någon som vet om det är jobbigt att byta den kabeln eller är det lätt att komma åt den under ifrån?
Byta den behöver du inte göra, Dra loss den och torka rent med lite kontaktrengöring så borde det funka som det ska.
Gör denna procedur någon gång per år så borde det vara problemfritt.
av TomasL
Nej precis, byta behöver du inte.
Gör som föregående säger och ta bort kabeln och gör rent anslutningarna ordentligt.
Sen sätter du tillbaka kabeln och kletar på ett lager med vaselin över anslutningen.
Det skyddar fint. Finns andra specialprodukter att använda men vaselin fungerar fint även till detta.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]