Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gryphon
Halloj!

Har en S80 -02 med 170 hästars motorn som jag skulle behöva byta termostat på.

Är det bara att byta termostaten och packningen på denna årsmodell (snabbt och billigt) eller måste jag byta hela termostathuset också? Läste nånstans att det blev ändring runt årsmodell 02... Nån som kan ge mig lite klarhet i detta?
Senast redigerad av 1 Gryphon, redigerad totalt 0 gånger.
av TomasL
Kollade som hastigast i Vida nu och en S80 -02 med B5244S motor (170hk) verkar det som det går att byta bara termostaten på.
Verkar som ändringen kom -03. För att vara riktigt säker kan du kolla hur ditt termostathus ser ut.
Ser det ut som det huset till höger på följande bild så kan du byta bara termostaten men ser det ut som det till vänser så blir det byte av hela huset.
Bild
av Gryphon
Tack TomasL!

Jo det ser ut som det högra, skönt att det var det, sparar ju nån tusenlapp iaf. Tack för ett snabbt och pedagogiskt svar ;)
Användarvisningsbild
av Vojje
Kan ni också se i Vida vilken storlek det är på Torx-skruvarna till huset, och även de till övre kamremsskyddet som man tydligen också behöver lossa?
av TomasL
Får kolla det när jag kommer hem, håller på att byta värmepaket på en 945'a just nu = inte roligt.
Användarvisningsbild
av hollan
tx30 till kåpan tx40 till termostathuset
Användarvisningsbild
av Vojje
hollan skrev:tx30 till kåpan tx40 till termostathuset
Tack för svar! Det blir till att ta en sväng till Biltema imorgon och se om de har ngt vettigt verktyg.
Användarvisningsbild
av Vojje
TomasL skrev:Vojje, att du har blivit en sådan Biltemafantast på äldre dagar! :lol:
Äldre dagar! Tala för dig själv :lol: .
av kamilenski
Vojje skrev:
TomasL skrev:Vojje, att du har blivit en sådan Biltemafantast på äldre dagar! :lol:
Äldre dagar! Tala för dig själv :lol: .
I Vellinge bor inga äldre ;)

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]