Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XioBe
Tja, Har en v70N som jag har haft ett konstigt klonkljud i framvagnen länge.

Ljudet kommer från vänster fram, och kommer och försvinner, ibland kan det komma efter 1-2-3mils körning.
När jag gasar och släpper ex på 2an, så klunkar det till, och även om jag gasar 2an och växlar till 3an snabbt, Även 3an till 4an. Uppkommer också om jag släpper kopplingen snabbt.

Har bytt dessa delar

Övre Motorfäste (fyrkantiga bussningen)
Nedre motorfäste
Bussningarna i Momentstaget över motorn
Krängsningshammare
Länkarmar (byttes idag då jag trodde dessa gjorde att missljudet kom , men icke!!!)

Jag har läst om att det är sjukdom på volvo om drivaxlarna, att limningen vid spinsen ska släppa och då uppkommer ett typiskt sånt här ljud,.

Jag har haft loss drivaxelbulten och dragit in axlen så mycket jag kunde utan att den hoppade ur och smörjt med kopparpasta i splinsen utan resultat? Testat även med den nya XC90 Bulten som ska ta bort klick ljud i axlarna.

Vad tror ni detta kan va?? Skitskumt..

Mvh Niclas
Låter det som ett slagljud från fjädrarna? Kommer ljudet fram tydligare om du åker på gropig väg?
Ganska vanligt att övre fjäderbenstallriken spricker/går av i gummit vilket gör att fjäderljud uppkommer.

Svårt att ge tips då man inte har hört ljudet.

Det du skriver om drivaxlarna yttrar sig inte som ditt missljud utan är mera ett "knäppljud" när du skiftar mellan back och 1:an.
Användarvisningsbild
av Dede
För att testa om det är drivaxlarna (och fixa det) så byt bulten som sitter i navets centrum.
Köp 2 st 30714142 på Volvo och byt. Tror jag gav runt 400 för båda så dyra jäkla bultar.

Man drar dom nya först med 35Nm sen drar man ytterligare 90°

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]