Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det kommer inte fram ström till spolarmotorn men det finns ingen trasig säkring, så att gissa var det felet ligger verkar vara lite meckigt..jag gjorde såhär som tillfällig lösning: kopplade ström från dimljuset till pumpen och visst, när jag sätter på dimljuset (som är borttagna) så går pumpen men det kommer likförbannat inget vatten ur munstyckena....trodde först det var fruset i vattnet, men efter att ha hällt i fyra liter kokande vatten och dessutom konstaterat att det varit plusgrader hela dygnet så verkar det inte heller så troligt.. HJÄÄÄÄLP!
Tydligen i V70N styr CEM modulen pumpen. Beroende på polariteten är det vindrutan eller bakrutan som matas med spolarvätskan.

Har du separata pumpar?
Nån som vet om det finns ritningar på elen att tillgå här på internet? Tänkte man kunde följa elen från spaken vid ratten ända ner till pumpen för att hitta var felet kan vara, har förstås tänkt på att det kan vara i spaken vid ratten men torkarna startar ju så den kan inte vara helt trasig heller..
Sannolikt har du en CEM med part number 30859699. Detta är samma CEM som i V40/S40 av samma årsmodell.
På farsan V40 fungerade positions- och skylt-belysning bara ibland. Efter mycket letande, (hade inget schema) lyckades jag lokalisera felet till ett relä i CEM. Farsans CEM var tillverkad 00w12. Jag har intrycket att många har problem med CEM tillverkade runt detta datum och misstänker att det beror på felaktiga reläer i CEM. Tyvärr hittade jag inget ersättningsrelä, så det det fick bli en annan några år nyare CEM från skroten.
Men kolla först att det inte finns ett relä efter CEM (som stryrs av relät i CEM) som trasslar. Om det blir aktuellt att byta CEM så bör den komma från en bil med samma utrustning annars åker du på en omprogrammering. Vill minas att jag gav 600 kr + frakt och att en ny kostar runt 3000 kr.

Provade att ladda ned schemat men fick ge upp.
är inte samma cem som i s/v40!
cem går inte att ta från skroten det går ej att programera om så att det kommer att funka i din bil
jag personligen tror felet helt enkelt ligger i spaken kör ut på skroten och köp en spak och prova det kan vara värt den 100lappen och prova

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]