Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mwgw
Har en S 60, 2006. Får felmeddelande om att backsensorn behöver servas, dvs. den fungerar inte. Problemet kommer & går ibland räcker det med att torka av sensorerna med en trasa för att systemet ska fungera, men oftast inte. Styrenheten är bytt efter det funkade backsensorn i ca.14 dagar innan strulet började igen.

Vad jag förstår så är inte alla ringar i sensorn aktiva utan fungerar som en bricka till mitt cirkeln som är själva sensorn. Om bilen t.ex. blir påkörd & sensorn/hållaren blir tillplattad har det då någon betydelse om avståndet mellan ringarna ändras eller försvinner helt så att det inte finns någon luft mellan ringarna?
Om det påverkar funktionen vilka ringar ska jag jobba med för att återfå rätt cirkelavstånd? Räcker det med ring en närmast centrum?
Vad jag förstår går det inte att byta endast en defekt sensor utan den kommer som en julgransbelysning i ett stycke.
av TomasL
Sensorerna går att byta styckvis. Gör en felkodsutläsning så får du reda på vilken det är. Det brukar vara fukten som tar kål på dom.

Här ser du hur det ser ut:
Nummer 3 & 4 är sensorerna och 5 är hållarna.
Bild
av mwgw
Tusen tack för hjälpen, då jag nu, dels ser hur det ser ut, samt kan släppa villfarelsen om att alla måste bytas (Bilia ville ha 7 000 kr för att byta rubbet). Inser även hur de/den gått sönder då jag körde med högtryck tvätt rätt in i sensorerna. :D
av mwgw
mwgw skrev:Tusen tack för hjälpen, då jag nu, dels ser hur det ser ut, samt kan släppa villfarelsen om att alla måste bytas (Bilia ville ha 7 000 kr för att byta rubbet). Inser även hur de/den gått sönder då jag körde med högtryck tvätt rätt in i sensorerna. :D
Kom på att jag även blev påkörd där en bil körde in i bakre kofångaren. Sensorerna år ju så "smart" placerade att de sticker ut precis i höjd med andra kofångare & följaktligen tar första smällen, smart Volvo. Senare modeller har byggt bort denna idioti genom att placera sensorn på kofångarens undersida & en bit innanför kofångarens plast skal.
Det troligaste är då att jag fått en spricka i en sensor där fukt kryper in. Felet kommer & går bäst funkar den vid minusgrader & sämst i ett varm garage.
Fråga kan en av de felkodläsare ni föreslagit (VIDA/DICE alt PPC) differentiera vilken av de fyra sensorerna det är fel på eller kan jag med en multimeter mäta felet? Vad mäter man då?
Frågvis
av TomasL
Ja med VIDA+DICE så kan du få fram vilken sensor det är av dom.
Är tämligen säker på att det även går med PPC'n.
Får man fråga var du bor. Det finns ju lite folk här inne som har DICE eller PPC.
Kanske någon vänlig själ i närheten som kan hjälpa till.

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]