Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har ett problem med min XC90 med automatlåda. När man backar i uppförsbacke så hackar växellådan, på planmark är det inga problem.
Det verkar som om växellådan "slirar knyckvis" och är det för brant motlut så blir den bara att hacka på stället.
Är det någon som har tips på vad som kan fela?
Det kan ju vara ngt bromsband/lamell som behöver justeras. Jag tror att det brukar gå att göra från utsidan.

Risken är att du bränner oljan i lådan och förstör densamma. Jag rekommenderar att du snarast kollar nivån, färg (röd) och lukt (ej bränd).
Oljenivån ligger över maxnivå för "varm olja" trots att den är kall, den är brunaktig och luktar eventuellt en aning bränt... vad göra?
Vad kan det bero på att nivån är för hög? har det alltid varit? Kan ett oljebyte (eller flera) hjälpa eller är växellådan i behov av en överhalning?
Stranda skrev:Oljenivån ligger över maxnivå för "varm olja" trots att den är kall, den är brunaktig och luktar eventuellt en aning bränt... vad göra?
Vad kan det bero på att nivån är för hög? har det alltid varit? Kan ett oljebyte (eller flera) hjälpa eller är växellådan i behov av en överhalning?
Att oljan blir brunaktig efter ett tag (21000 mil) är normalt. Oljan färgas ursprungligen röd av ett färgpigment så att den inte ska förväxlas med andra typer av olja. Eftersom du har bränt den måste den bytas och det är nog ingen dum ide´ med genomspolning av lådan.
Har du tur räcker det så, men som jag skrev tidigare kan det behövas justering av bromsband eller byte av lameller.
Tack för bra svar!
följdfråga... förstör jag mer om jag kör med bilen tills jag får detta fixat, eller är skadan redan skedd?
Vad ungefär kostar en sådan överhalning? vart skall man vända sig för att få bra pris/prestanda förhållande på servicen?

/Oscar
Såvitt jag vet är det inte bra att använda "bränd" ATF-olja.

Den åldras ju som allt annat normalt, och bör bytas då och då. I ditt fall är det rimligen så att den tappat ytterligare av sina egenskaper.

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]