Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 81Anders81
Jag har frenetiskt letat efter en stor och bekväm bil med bra prestanda. Efter mycket letande har jag nu bestämt mig för en begangnad s80 t6. När man tittar på begagnatmarknaden verkar den vara en av de mest prisvärda komfortvagnarna.

Finns några speciella saker man ska vara extra uppmärksam på när det gäller begagnade t6? Man har ju hört att turboladdade motorer har en tendens för turboras mm. Jag är mycket tacksam för tips på eventuella fallgropar när det gäller t6´an.

Mvh Anders
Användarvisningsbild
av Loner
Inte funderat på 2.xT istället?
T6:orn brukar dra iväg i servicekostnader..

/L
av 81Anders81
Är det inte stor skillnad i prestanda mellan 2.xt och t6án? Jag har inte provkört t6an än men däremot 2.4t och tycker det skulle va kul med lite mer vrid. Frågan är bara vilken av t6an eller 2.4t som håller ihop bäst. 2.4t är ju en beprövad lättrycksturbo som borde vara ett säkert kort. Därememot vet jag inte så mycket om driftsäkerheten i t6án.
Användarvisningsbild
av G-kraft
81Anders81 skrev:Är det inte stor skillnad i prestanda mellan 2.xt och t6án? Jag har inte provkört t6an än men däremot 2.4t och tycker det skulle va kul med lite mer vrid. Frågan är bara vilken av t6an eller 2.4t som håller ihop bäst. 2.4t är ju en beprövad lättrycksturbo som borde vara ett säkert kort. Därememot vet jag inte så mycket om driftsäkerheten i t6án.
Alltså de kostar lite mer T6.an,, i drift och service och vissa delar...samt om du skulle ångra dig och vill sälja en T6 så är de väldigt svår sålda....inte så många som vill ha de...
av 81Anders81
ok. Om man inte tittar på totalkostnader för t6´an utan bara på driftsäkerhet. Finns det något som man ska vara extra uppmärksam på när det gäller begagnade ex och är det vesäntlig skillnad mellan t6 och 2.xt när det gäller prestanda?

Jag har förstått att t6´an är dyrare i drift med tanke på det lägre andrahandsvärdet när man kollar på diverse annonser.

/Anders
av Pebben
T6:an har funkat väldigt bra också, det är inte så väldigt mycket högre laddtryck i den än 5cylindrig motor. Den går väldigt mycket bättre och jag tycker definitivt du skall titta på en T6:a om du är ute efter effekt. Det som du skall vara uppmärksam på som de tidigare skrivit är att skall du bara ha den en kort tid så kommer den förmodligen att bli dyr för dig pga. svårsåldheten. Dock tror jag med tanke på att de redan rasat samt att den nya S80in är ute så kommer den inte sjunka några vansinniga pengar det närmaste.
av Frigge
Provkör ordentligt o känn på Aut-lådan att den fungerar som den ska,det är INTE billigt om du måste byta låda. Kolla tidigare ägare o håll dig borta från Import är mitt råd. Verkar bilen trimmad eller buskörd, KÖP DEN INTE !!!

/Fredrik
Användarvisningsbild
av s80
jag köpte en fullmatad t6 som hade gått 16.000mil, nu har den snart gått 19.000, inga problem alls med motor+turbo+lådan, växlar mjukt å fint....grymt nöjd är jag!

en mkt stark rekommendation!!
Användarvisningsbild
av G-kraft
s80 skrev:jag köpte en fullmatad t6 som hade gått 16.000mil, nu har den snart gått 19.000, inga problem alls med motor+turbo+lådan, växlar mjukt å fint....grymt nöjd är jag!

en mkt stark rekommendation!!
kan variera från bil till bil, men jag är glad åt dig att du inte har upplevt något negativt...hoppas det fortsätter så...
av Alminjo
om priset avgör - 2,5T
om effekten avgör - T6

stor skillnad mellan dessa två motorer tycker jag.. T6an e klart bättre

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]