Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Jag har en fråga:
Min V70 2.4 (170hk 4500 mil) har ett irriterande klonkande missljud från vänster framhjul. Detta uppkommer när man kör över små snabba gupp.
Krängningshämmarna är nyss bytta (förra veckan), detta gjorde att missljudet minskade. Men det finns fortfarande kvar.

Kan det var att spindelleden måste bytas? eller har det något med stötdämparen att göra?

För övrigt så har Volvo på garantin monterat gummimembran mellan fjädern och dämparen fram. För att minska missljud från fjädrarna.

Tack på förhand, Henrik
Användarvisningsbild
av Johan
Det kan vara det övre stötdämpar fästet. Det ger ifrån sig ett klonkande/Knarrande ljud när det är på väg att ge sig. Borde i och för sig inte kasta in handduken redan vid 4500 mil. Det är enkelt att kolla öppna huven och lyssna vid den övre stötdämpar infästningen samtidigt som du trycker ihop stötdämparen.
Användarvisningsbild
av henka35
Tack för hjälpen! Ska kolla om det hörs något.
Annars så får Volvo ta och titta på det.
Användarvisningsbild
av henka35
Hmmm.. det verkar inte vara stötdämparfästet. Jag har testat och det är knäpptyst! på båda sidorna. :???:
Jag tror att Volvo får kolla spindellederna....
:cry:
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Nu är bilen fixad. Alla missljud i framvagnen är borta.
Det blev nya stötdämpare samt fjädersäten fram för en kostnad av 4800 kr.
Volvo personvagnar täcker inte detta, trors att bilen bara har gått 4500mil och är 26 månader gammal.....
Gissa om man är irriterad?
Dock gick min lokala Volvohandlaren med på att ge mig 50 % rabatt.
(Snacka om bra service!!)

Så nu vet ni, be Volvo byta stötdämparna innan garantin går ut!
Kontakt säkringsbox

https://www.volvopartswebstore.com/products/volvo/[…]

Hej Bil: Volvo S70 GLT 1997 Jag hade tre stycke[…]

PROGRESS!! Nu startar den men går bara i ca[…]

Det kan vara högtryckspumpen som är pro[…]