Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sjögren
Har dålig värme i kupén på min V70 2,4d -06.
Dieselvärmaren funkar fint och de blir varmt utav den.Tempen ligger stadigt på 90, kan de vara nå fel på reglerutrustningen ? Får ibland till så de blir halvskaplig värme men inget överdrivet så som de ska bli om man kör på Max värme
av TomasL
Fungerar den lilla fläkten i CCM'n (Climate Control Module)?
Kolla också så att det inte är väldigt dammigt i det lilla gallret till fläkten i CCM'n.
Var väldigt försiktig om du ska göra rent där så att du inte skadar PTC sensorn som också sitter där.
av TomasL
Innanför det lilla gallret sitter det en lite fläkt som suger in luft så att luftutbytet blir bra så att PTC sensorn känner av tempen i kupén bättre.
Du kan t.ex hålla ett papper framför och se om det sugs emot gallret och på så sätt se om den fungerar.

En felkodsutläsning skulle nog vara bra.
av TomasL
Ja då läcker det någonstans. Termostathuset kan ju läcka men det borde ju synas ganska väl isåfall.
Du får kolla runt i motorrummet efter uppenbara läckor.
Kolla i kylvätskebehållaren så att det inte är olja blandat i vattnet = inte bra.
Har du automat?
av johnny52
Jag har samma problem.Det är en V70-07 2,4D.jag har taskig värme i bilen när det är kallt ute.Jag trodde att det skulle vara så med dieselbil,men så verkar det inte vara om man läser här på forumet.Det är min första dieselbil så man begriper inte bättre.Jag hoppas att det kommer några bra tips som man kan följa.Min håller i alla fall nivån på kylarvattnet så något läckage finns inte.
/Johnny
av TomasL
Hur mytcket fyllde du på nu och hur länge sedan var det du fyllde på innan?
Det bästa är nog att ge sig ut och köra så att det blir ordentligt varmt. Då får du tryck i kylsystemet och det är då lättare att hitta läckor.
Sen avslutar du färden på en lyft och tar en ordentlig kik både under och i motorrummet.
Du har ingen olja i expansionskärlet för kylvätskan, ser kylvätskan fräch ut om du kollar i burken?

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]