Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå alla goa volvo-fantaster!

Jag köpte en S60 -02 (140hk, B5244S2) häromdagen. Mycket bil för pengarna tyckte jag som dessutom är välservad på aukt. Volvo verkstad (senaste servicen 24/10).

Någon dag efter köpet upptäckte jag två stycken noteringar på senaste serviceprotokollet;
1. Oljeläckage kamremskåpa
2. Övre fjädersäten knarrar

Vad gäller läckaget så är det inget stort läckage. Bilen är snart 10 år gammal och har gått 25 000 mil, så lite oljefläckar är inte så konstigt. Eller är det det? Fläckarna/läckaget återfinns på vänster sida i motorrummet och dem syns inte så mycket om man bara ser ovanifrån. Utan man måste titta ner mellan alla komponenter. Men min fråga är; Är det här något akut att bry sej om? Verkstaden "påpekade detta bara". Och vad kan tänkas behövas åtgärdas? Ska det till att byta ut kamremskåpan? Är det ett svårt/dyrt arbete?

Vad kan man göra år det knarrande ljudet från övre fjädersäten? Såg att Biltema tar 119 kr för nya fjädersäten, om de nu behöver bytas ut.

Tacksam för svar!

// Delfinen
Vad gäller oljeläckaget så kan det ju vara någon av packboxarna till insugs- eller avgaskammen som läcker
Alltså nr 14 eller 23 på nedan bild.
Kamremskåpan är det iallafall inte då den endast är till för att skydda kamremmen, typ.
Om det kommer olja på kamremmen så är det inte bra. Oljan får gummit i remmen att åldras snabbare
Bild

Vad gäller ditt andra problem så är det bara att byta fjädersätet som hjälper om nu Volvo/verkstan konstaterat att det är just det som knarrar.

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]