Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

God morgon!

Lämnade in min Volvo V70 - 07 D5 igår och vissa tvivel uppstod.

Bilen köptes i sommar hos bilhandlare och 3 mån garanti samt service ingick.

Service genomfördes men 3 veckor efter tänds motorlampan och och jag kör den till deras verkstad omgående. De kommer framtill att varningen ej kan skada motorn och en tid för större felsökning bokas.

Bilen lämnas in och dem ringer mig och konstaterar att vad det än är så går detta på min garanti då jag hade 3 veckor kvar.

Dem lagar bilen men lampan tänds igen, nya tider bokas tills dem bestämmer sig för att byta virvelspjället. Då inga tider finns i deras egna verkstad så får jag vänta 6 veckor. Dem är helt säkra på att inget farligt fel finns och gör den bedömningen att jag kan nyttja bilen under denna tid.

Igår verkar tonerna vara andra, ifs nytt folk men det som oroar mig är att mekanikern endast fört in första ärendet i datorn. Detta har gjort att dem andra inte verkar fatta att jobbet inte är klart innan lampan är släkt eventuellt inte tänds inkom en längre tid!

Vad tror ni gäller här?
Enligt Konsumentköplagen är alla fel som uppstår inom 6 månader att anse som att de fanns vid köpet och således säljande företagets problem. Kan de påvisa att du genom ditt felaktiga användande orsakat felet får du stå för kostnaderna. Garanti på 3 månader är bara för att förvilla... Kontakta ARN om du inte får hjälp!
Daddan skrev:Enligt Konsumentköplagen är alla fel som uppstår inom 6 månader att anse som att de fanns vid köpet och således säljande företagets problem. Kan de påvisa att du genom ditt felaktiga användande orsakat felet får du stå för kostnaderna. Garanti på 3 månader är bara för att förvilla... Kontakta ARN om du inte får hjälp!
lite utanför ämnet nu men, gäller det oavsett vilken form av företag man har köpt en bil, eller gäller det bara via bilhandlare?
Daddan skrev:Enligt Konsumentköplagen är alla fel som uppstår inom 6 månader att anse som att de fanns vid köpet och således säljande företagets problem. Kan de påvisa att du genom ditt felaktiga användande orsakat felet får du stå för kostnaderna. Garanti på 3 månader är bara för att förvilla... Kontakta ARN om du inte får hjälp!
Nja, garanti är alltid garanti och alltid en trygghet. Sexmånadersregeln är tolkningsbar när det gäller begagnade varor. Svårt att få igenom att t.ex. en automatlåda som lägger av på en femton år gammal bil efter 30000 mil har haft en ursprungligt fel och köparen har rätt till att få en utbyteslåda.

"Sexmånadersregeln innebär att näringsidkaren är skyldig att ta ansvar för en felaktig vara om felet uppstått inom sex månader från överlämnandet av varan. Detta gäller såväl nya som begagnade varor, hänsyn måste dock tagas till om varan är ny eller begagnad."

http://www.expowera.se/mentor/juridik/j ... plagen.htm

Hur praxis ser ut är avgörande.
Hej! Har ej haft tillgång till min inlogg. vill tacka för svaren jag fick. Lämnade som sagt in bilen och dem bytte virvelspjället. Bilen har rullat fint framtills igår när gul lampa tändes (Motorfel service erfodras) och bilen går ner på halv effekt. Går max i 70 km/h och jag ställer bilen. Lätt inget konstigt och det hände vid en fartökning på 3:an växel. Bilen lämnas in imorgon och den får gås igenom ordentligt för nu är jag riktigt trött på detta. Behöver min bil :(

Vad kan vara fel egentligen...?
#27 skrev:Har du några felkoder??
Hur ser jag dem? Vet att man skall kunna trycka på dimljusknapp och någon annan knapp för att se detta men får det inte att funka. Lite dum fråga men är detta ok när bilen är på garanti ärrende? Vill nämligen kolla detta när dem haft den inne och se så att alla felkoder är borta.

Har läst lite är på forat och funderar över följande. Det är ju blöt och kallt som satan ute. Bilen är servad regelbundet på Volvo originalverkstad och senast i september.

Bränslefilter.

TempGivaren på Intercoolern.

Dem har tidigare bytt laddtrycksgivare och Virvelspjäll.
#27 skrev:Be dom på verkstaden att skriva ut dom till dig.
Tack! Bilen lämnas imorgon. Felkoderna är ju helfärska så dem borde ju hitta det riktiga felet direkt. Problemmet tidigare har vart att det tänds och släckt i otid, gärna på helger...

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]