Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av öläningen
hej var och köpte ett nytt gasspjäll på volvo i dag dom gick på mitt regnr.Jag hadde min lapp hemma där det stog det nummret på mitt gasspjäll nr var 8644346 men det jag fick på volvo står det 8644347 och är gul etikett är det samma spjäll eller är det fel spjäll jag har fått mvh öläningen. :D
Användarvisningsbild
av wissel
Nej du har fått rätt spjäll efter vad jag förstår.
****4347 är ju turbo spjället enligt mina noteringar.
:P
Användarvisningsbild
av öläningen
okej låter bra jag blev lite orolig har hört att numret ska vara samma men dom har väl ändrat den sista sifran då bara.
Användarvisningsbild
av öläningen
Hej har fått svar av volvo det var rätt spjällhus jag hade fått.Men dom kunde inte säga varför dom bytt utt 6 mot en 7 i slutet.
av Arnold
Det är konstigt vad det kan skilja på Volvo över landet. I Malmö vill Volvo ha 5 500:- och Mechanum 6 100:-. Själv köpte jag på Ebay för 3 500:-.
Användarvisningsbild
av öläningen
Hej igen jag ska snart bytta spjället vad ska man tänka på då måste man koppla bort pluspolen när man håller på eller går det ändå.Och var sitter kontakten till gasspjället i bilen mvh öläningen. :D
av Arnold
Det är minuspolen du ska koppla bort och det måste du göra. Jag har en S80 2002 och där sitter kontakten rakt ner om man står framför motorrummet (lätt åtkomlig). Man trycker till en spärr på kontakten sedan drar man den rakt ut. Du får dra i kabeln och följa den för att försäkra dig om var kontakten sitter. Om du söker på forumet hittar du foton på kontaktens placering och en hel del annan information om gasspjäll. Det går inte att dra upp kabeln när du lossat kontakten utan att du skruvar bort ett stag. Där är trångt som fan och man ser ingenting. Därför är det lättare att du klipper av kabeln vid kontakten så kan du dra kabeln rakt upp. Den nya kabeln drar du sedan på framsidan rakt ner mot kontakten. Du måste ha en ny packning och helst nya skruvar. Har du momentnyckel så ska skruvarna sitta med 10 Nm. När du monterat spjället ska programvara installeras i spjället. Jag gjorde bytet själv på Mechanums parkering sedan tog de in bilen och installerade programvaran. Lycka till med jobbet.
Användarvisningsbild
av öläningen
Okej tack för det svaret.Har en annan fråga är det bara volvo som kan programera in gasspjället ingen annan som mekonomen tillexempel vad tar volvo för en sådant jobb föresten mvh öläningen. :)

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]