Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fod
Hej! Helt ny på Volvo, har kollat runt här en del, luskat fram lite men till sist snurrar allt bara runt så jag hade varit tacksam för lite svar på mina funderingar. Idag provkörde jag en V70N 2,4T -03 med 17 tums hjul. Den är verkligen högaktuell för oss men jag har lite funderingar och jag jämför med en likvärdig fast med 16 tums hjul. Till saken hör att den jag körde idag klonkade det i som bara den bakifrån.

Fråga 1: Är det sån fruktansvärd skillnad mellan 16 och 17 tum på dessa bilarna beträffande komfort, eller upplevde jag bara det så pga klonkandet? Ganska stor skillnad på utseendet trots allt

2: Ärligt talat, märker man någon skillnad gentemot 2,5T -03 -04?

3: Kom det många nya uppdateringar på -04?

4: Gentemot 170 modellen, är skillnaden stor eller gigantisk eller vad? Måste erkänna att man sneglar på dom ibland när prislappen skenar iväg, men har tyvärr inte kört en sådan ännu.
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

-Klonkandet är ett vanligt fel på dessa bilar. Se andra trådar på forumet om detta.
-Själv har jag 16 och jag tycker bilen känns mjuk och fin. Min granne kör 18 på sin S60. Och han tycker väl att bilen blir lite stötig
8)
-Själv har jag bara kört 2.4T och inte 2.5T men de är nog inte så där jätte stor skillnad. 2.5T bör du nog välja om du står i valet mellan 2 bilar.
-Till modellår 2004 gjordes en del uppdateringar. bla. nya bakspeglar och kromringar på mätartavlorna. Annars så har även dessa samma framvagnsproblem som de tidigare modellerna. Att tänka på är att MY2004 producerades mellan våren 2003 till sommaren 2004, dvs. nästan 1 1/2 år.
-Jag har en 170 hk och den är väl inte så mycket långsammaren än en Xc70 2.4T som jag brukar köra i jobbet. Men visst, 2.4T har bättre bottenvrid.

/Henrik
Användarvisningsbild
av Loner
fod skrev: Fråga 1: Är det sån fruktansvärd skillnad mellan 16 och 17 tum på dessa bilarna beträffande komfort, eller upplevde jag bara det så pga klonkandet? Ganska stor skillnad på utseendet trots allt
Ingen större skillnad, beror lite på va det sitter för gummi på fälgarna oxå. Men lite stötigar blir det ju iom högre lufttryck i större däck.
Sen kostar 17" däck mer än 16" om den parametern spelar nån roll.
fod skrev: 2: Ärligt talat, märker man någon skillnad gentemot 2,5T -03 -04?
-03 hette dom 2.4T (200hk), och -04 2.5T (210hk) ingen större prestandaskillnad, däremot så är det gjord en facelift på bilen -04, med bla backspeglar, baktorkare, inredningsfärg mm
fod skrev: 3: Kom det många nya uppdateringar på -04?
Ja.
fod skrev: 4: Gentemot 170 modellen, är skillnaden stor eller gigantisk eller vad? Måste erkänna att man sneglar på dom ibland när prislappen skenar iväg, men har tyvärr inte kört en sådan ännu.
Beror på vad man har för körstil, men med släp, eller normal vardagskörning så är 2.xT mycket behagligare att köra. Dom har högre vridmoment, och virdet finns redan på låga varvtal.
Chippar man 2.xT så blir det ganska bra fart i dom.

/L

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]