Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WcAnkaN
Hej!

Jag undrar om det finns någon där ute som kan det här med försäkring.

Om jag ändrar effekten, alltså trimmar bilen, måste jag regga om bilen då? Eller gäller fortfarande försäkringen?
Hur reggar jag i sånna fall om bilen?

Tack på förhand // Björn.
av kamilenski
Om du trimmar med Polestar. Gäller allt.
Annars gäller den inte för motorn. Dessutom kan man åka på böter om polisens undersökning bevisar du trimmade den .
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Om du inte fabrikstrimmar bilen gäller i princip inga försäkringar. Var i kóntakt med LF och Folksam om detta. Misstänker de att bilen är trimmad kan du bli utan ersättning. Vet ej om det blivit provat i en rättegång. Är inte bilen riktigt upphottad så är risken nog liten. Har fått en bil som var trimmad stulen och en jagade min fru rådjur med fick ersättning för båda.
Användarvisningsbild
av Perra83
Klart att försäkringen gäller, fast kanske inte för motor och drivlina OM det skulle vara uppenbart att det beror på trim. Det är oftast inte trimmets fel att ett rådjur står ivägen för bilens framfart eller att någon person gör inbrott.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Näe men man ändrar på en helbilsgodkänd bil som skall ha en viss effekt så kan försäkringsbolaget börja krångla OM de får reda på att bilen är ändrad. Sedan beror det ju hu hård ett försäkringsbolag är. Vore bra om detta testades rättsligt. Trimmar du din bil blir den egentligen olaglig att köra eftersom den är just helbilsgodkänd.
av WcAnkaN
dieselmagnus skrev:Näe men man ändrar på en helbilsgodkänd bil som skall ha en viss effekt så kan försäkringsbolaget börja krångla OM de får reda på att bilen är ändrad. Sedan beror det ju hu hård ett försäkringsbolag är. Vore bra om detta testades rättsligt. Trimmar du din bil blir den egentligen olaglig att köra eftersom den är just helbilsgodkänd.
Precis vad jag menar.. Så om jag nu bestämmer mig för att trimma den, då borde jag få den ombesiktigad till större effekt och meddela mitt försäkringsbolag?
Användarvisningsbild
av ThomasT
WcAnkaN skrev:
dieselmagnus skrev:Näe men man ändrar på en helbilsgodkänd bil som skall ha en viss effekt så kan försäkringsbolaget börja krångla OM de får reda på att bilen är ändrad. Sedan beror det ju hu hård ett försäkringsbolag är. Vore bra om detta testades rättsligt. Trimmar du din bil blir den egentligen olaglig att köra eftersom den är just helbilsgodkänd.
Precis vad jag menar.. Så om jag nu bestämmer mig för att trimma den, då borde jag få den ombesiktigad till större effekt och meddela mitt försäkringsbolag?
Om det inte är en gammal bil så kan du i princip inte besiktiga om bilen med ny effekt eftersom du saknar alla intyg som krävs.

.
av Psyko
WcAnkaN skrev:Det är en 05a och alla papper finns. Tack för svaren!
Vad för papper finns det ?

Du måste ha ett intyg från biltillverkaren på en trimmning.
Volvo skrivet inte ut intyg på något annat än Polestar trimmning

Försöker du göra en regbesiktning med felaktiga intyg kommer du få STORA problem.

Risken är då att du får en 2:a för att bilen är modifierad och då får du en regbesiktning
där du ska bevisa att bilen är enl Helbilsgodkännandet istället. Inte ett helt lätt intyg att få
av Volvo som är dom enda som kan utfärda det
av kamilenski
Ts. Du har 2 alternativ.

1. Trimma med Polestar och regbesiktiga
2. Trimma med vad som och vara tyst.

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]