Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nj22ah
Hej alla Volvomänniskor.

Snön har ännu inte lagt sig i Stockholm.

Jag har precis köpt en V70 2004, 13000mil, 170hk, mörkgrå.

Den är väldigt fräsch och jag vill behålla den fräsch.

Vilket är det bästa sättet och allra bästa produkterna att använda för att tvätta och skydda bilen?

Jag lägger ner 2-3 timmar innan vintern och lika många timmar precis innan vårens ankomst.
Då vill jag också veta att jag gör det bästa för bilen.

Tips, ideer, produkter, utförande mm är mycket välkomna.
Tack på förhand
av rd350
Vaxa eller lackbehandla bilen innan vägsaltet dyker upp, undvik avfettning och varmvatten på vintern men tvätta eller skölj av bilen ofta. Har man möjlighet så är det bra att putsa upp den en gång mitt i vintern också. Förvaring i carport är enligt mitt tycke bäst. (du slipper en massa temperaturväxlingar med kondens som följd)
av kamilenski
Vintertid är carport bäst!
I övrigt tycker jag att Grojet 2000 är bäst att behandla bilen med. Om man inte har råd med Ditec eller dyl.
Användarvisningsbild
av wissel
Tvättar bilen varje vecka på uteplats tvättomat. 2 Poletter = 40 spänn.
Bilen ren o fin hela vinter och ja, bilen står utomhus hela vintern. Tvättar i minus 10 om så är.....
:-)
Användarvisningsbild
av Vojje
kamilenski skrev: I övrigt tycker jag att Grojet 2000 är bäst att behandla bilen med.
Intressant :P . Tror att jag har en burk sådant. Köpt på Jula :???: . Har dock inte vågat använda den än :oops: .
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag lägger lackbehandling på bilen inför vintern i november. Sedan tvättar jag den kanske varannan eller var tredje vecka för hand i tvätthall. Inga speciella produkter. Vanligt bilschampo. Varannan gång med avfettning, ungefär.

Har den blivit helt grå av salt, händer det att jag tar en vattenkanna och sköljer av bilen för att få bort det värsta, om den inte är så smutsig i övrigt.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Tvätta ofta är mitt råd. Avfettning använder jag när lacken blivit riktigt sträv. Brkar i oktober polera av bilen och lägga på först ett nanovax och sedan ett hårdvax. Brukar hålla bra. Avfettning tar bort vaxskitet och till viss del rostskyddet så låt det inte verka för länge på bilen. Det allra viktigaste är att spola bilen med högtryck noga så att allt salt försvinner. Brukar använda ett schampo med caranubavax i.
av lennart lundberg
Hej!

Har princip samma uppfattning som de tidigare tipsarna har lämnat. Speciellt spola bort saltet vid hemkost om möjlighet finns.
Glöm inte att ösa på med vatten från vattenslangen mot kondensorn och kylaren (speciellt i nedkant) som är gjord av aluminium och inte gillar vägsalt.
AC får då längre livslängd.

Lennart
Användarvisningsbild
av StringerBell
Vad gäller saltet kan man pröva att koppla på gräsmattevattnaren och köra bilen fram och tillbaka ett antal gånger för att spola bort en del av saltet som drabbar underredet.

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]