Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Åba
Ja, som rubriken antyder så ska det bytas på min V70.
Jag har gjort det för flera år sen på mina tidigare bilar, och jag undrar nu om det är något speciellt man ska tänka på i det här fallet (förutom att räkna antalet varv som den gamla styrleden är på-gängad, för att hitta tillbaka till, ungefär, samma toe-vinkel).
Det är som du säger bara att se till att man skruvar på den nya lika långt
som den gamla så man inte förändrar hjulinställningen fullständigt annars
så är det inga konstigheter med bytet.

Tänk på att du behöver 18mmm verktyg och just den storleken brukar
oftast inte ingå i vanliga verktygssatser utan måste köpas löst.
Jula mfl har 18mm..

Lycka till med bytet!
Användarvisningsbild
av hollan
hjulinställning efter bytet! räkna varv blir aldrig bra det är inte säkert att gängan börjar på exakt samma ställe på den nya styrleden och där är så liten marginal för att det ska hamna rätt ett kvats varv räcker för du skall hamna utanför tolleransen
Användarvisningsbild
av Åba
Jahopp! Då sitter det en ny styrled (från Biltema) på vänster sida.
Jag är normalt sett ingen hängiven supporter av just Biltema, men i det här fallet så blev beslutet ganska lätt.
Detaljen var förbluffande lik originalet, och jag kan nog sätta en hundring på att den är tillverkad i samma fabrik i "Långt-bort-i-stan" som Mekonomens styrled (som för övrigt kostar 666:-/styck, i stället för Biltemas för 198:-/styck).

Tack för tipset, Magnus308, angående 18mm-nyckel-
En sådan, med spärrfunktion, införskaffades och demontering/montering gick som en dans efter rikligt med "5-56"applicering...

hollan: 4-hjulsinställning ska göras till våren i samband med nya sommardäck.

Bilen känns mer distinkt i styrningen och den klarade en tripp till huvudstan och tillbaka utan problem, så nånting rätt måste jag ha gjort...

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]