Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erico
Nån som vet vilken Carlix slangvärmare som passar till en V70 2,5T? Har fått problemet att jordfelsbrytaren löser ut direkt jag stoppar kabeln i uttaget. Har rengjort kontakten i fronten, testat med en annan kabel och kopplat ur kupèvärmaren utan resultat och har sedan tidigare tänkt byta ut den värdelösa utvändiga blockvärmaren som sitter från orginal. Jag vet att det finns en modell som passar att koppla in vid oljekylaren men inte vad den har för beteckning. God hjul förresten :wink:
Användarvisningsbild
av Erico
TomasL skrev:Calix slangvärmare till din bil heter RE480.
Tack för supersnabbt svar. Blir att söka rätt på en dito :-)-)
Användarvisningsbild
av Erico
TomasL skrev:Är du säker på att det sitter slangvärmare i nu?
Tänkte bara att om den är originalmonterad så är det ju blockvärmare och då behöver du en monteringssats också till slangvärmaren som heter M15.

Jag köpte min på Skruvat http://www.skruvat.se/Motorvarmare-P47113.aspx
http://www.skruvat.se/Monteringssats-mo ... 47772.aspx
Nä precis, det sitt en blockvärmare där nu som jag tänker byta ut mot en slangvärmare. Tack för länken. Hur gjorde du med kabelanslutningen som enligt bilden hamnar uppe under värmeplåten, går det att böja ut kabelanslutningen på slangvärmaren så den hamnar utanför plåten?
av umekille
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104
Bild
Högeffektsmotorvärmare (1,1 kW) med inbyggd cirkulationspump och termostat. Värmer snabbt och effektivt upp motorn innan start. En förvärmd motor sparar pengar och miljö genom lägre förbrukning, mindre utsläpp och motorslitage.

På grund av den inbyggda cirkulationspumpen och elementets höga effekt sprider värmen i motorn mycket bättre än konventionella värmare utan pump och med lägre effekt. Den korta uppvärmningstiden sparar energi eftersom mindre värme går förlorad och kräver inte samma framförhållning innan start. Motorvärmarens cirkulationspump och dess kompakta format medger universell placering i värmeslangen 16-20 mm Ø mellan värmepaket och motor.

Pris 1 198,00 kr ex moms, 1 497,50 kr inkl moms
av TomasL
Erico skrev:
TomasL skrev: Nä precis, det sitt en blockvärmare där nu som jag tänker byta ut mot en slangvärmare. Tack för länken. Hur gjorde du med kabelanslutningen som enligt bilden hamnar uppe under värmeplåten, går det att böja ut kabelanslutningen på slangvärmaren så den hamnar utanför plåten?
Slangvärmaren ska ju sitta nere på oljekylet så anslutningen kan inte hamna under värmeplåten till turbon (anslutningen går att vrida 360° men det behövs som sagt inte då den ska sitta mycket längre ner.).
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av Erico
umekille skrev:http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104
Bild
Högeffektsmotorvärmare (1,1 kW) med inbyggd cirkulationspump och termostat. Värmer snabbt och effektivt upp motorn innan start. En förvärmd motor sparar pengar och miljö genom lägre förbrukning, mindre utsläpp och motorslitage.

På grund av den inbyggda cirkulationspumpen och elementets höga effekt sprider värmen i motorn mycket bättre än konventionella värmare utan pump och med lägre effekt. Den korta uppvärmningstiden sparar energi eftersom mindre värme går förlorad och kräver inte samma framförhållning innan start. Motorvärmarens cirkulationspump och dess kompakta format medger universell placering i värmeslangen 16-20 mm Ø mellan värmepaket och motor.

Pris 1 198,00 kr ex moms, 1 497,50 kr inkl moms
Ja den skulle va perfekt om det inte vore för att den är på 1100 watt. Det blir för mycket tillsammans med kupévärmaren, automatsäkringen på jobbet är bara på 6amp.
Användarvisningsbild
av Erico
TomasL skrev:
Erico skrev:
TomasL skrev: Nä precis, det sitt en blockvärmare där nu som jag tänker byta ut mot en slangvärmare. Tack för länken. Hur gjorde du med kabelanslutningen som enligt bilden hamnar uppe under värmeplåten, går det att böja ut kabelanslutningen på slangvärmaren så den hamnar utanför plåten?
Slangvärmaren ska ju sitta nere på oljekylet så anslutningen kan inte hamna under värmeplåten till turbon (anslutningen går att vrida 360° men det behövs som sagt inte då den ska sitta mycket längre ner.).
Bild
Bild
Ok, då får det bli en sån. Tack för hjälpen :-)-)
av Thomas J
Den där högeffekts värmaren med cirkulationspump verkar vara optimal att ha i bilar :D
Inkopplad 20-25min vid 15-20 grader kallt perfekt för plånboken och miljön :wink:
Synd bara att det är en vanlig stick kontakt, den vill man inte ha hängande utanför bilen.
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]