Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbz
Nu har det hänt igen :

För ett tag sedan tog jag isär spjällhuset för rengörning, inte mycket skit men lite, ihop med allt och den gick skapligt.
När jag skulle byta olja gasade jag till och släppte gasen och bilen tvärdog varenda gång.
In till rejmes och ladda ny programvara och det försvann.

Idag höll jag på och kollade olja i automatlådan och grejjade, tyckte det lät som den drog tjuvluft så jag sprejjade massa stargas och ingen reaktion.
MEN direkt efter började den vandra kraftigt i tomgång och jag gasade till och bilen tvärdog igen, Samma visa !

Kan tillägga att nu när bilen går så dåligt så blinkar dom flesta lampor inne och ute på bilen.

Har haft isär spjällhuset nu och kan inte se något konstigt, endast att det finns lite vad jag tror är motorolja på själva "paddeln" som sitter i spjället.

Men vad kan felet vara, får ingen motorlampa att lysa men den går som en påse skit.
Skulle vara tacksam för hjälp då jag måste till åland på torsdag morgon.
Har du tagit ut några felkoder? Ett litet långskott eftersom du nämner blinkande lampor är att ditt batteri är defekt.

Mvh GK
tobbz85 skrev:Då har den varit hos rejmes och dom har fått fram att den drar tjuvluft någonstans felkod ecm-130a, har någon en ide om vart ?
Den reagerar inte på stargas iaf.
??? jaha drar tjyvluft och hmmm
Sprajar du startgas runt insuget så skall den varva upp eller så har du missat att spraya rätt men hur svårt kan det va insuget är ju inte direkt jätte stort så du borde ju inte missa tycker jag.
Testa med Gnestas inpass lägg på ett par startkablarfrån någon vän... även om jag med anser det vara ett inkast från egen planhalva
Att den blinkar kan ju ha att göra med den ojämna hoppande tomgången. När mitt spjäll gick hädan levde bilen fan och drog sjukt mycket bensin vilket inte är så konstigt med det ojämna varvtalet.
Har för mig att Ecm-130A är en kod som är borttagen nu "symptomen försvinner vid en ecm-uppgradering då toleranserna är ändrade"
Ska inte säga helt 100:a men har för mig det, kan kolla det på måndag om du pm:ar mig, trevlig helg!

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]