Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tonykoljonen
Hej har väldigt låg tomgång på min xc 70 . tuffar lite som ett tåg om man kan förklara de så? :) men märks inget när jag kör..

Tomgången ligger på 700/800 rpm.

gjort rent insug och spjäll samt vevhusvent . nya stift , spolar .

B 5244 T3 heter motorn om det är någon hjälp .

tacksam för svar ! mvh tony 8)
av llesrof
Om det är årsmodell -00 så misstänker jag att du hamnat i fel forumsdel. Vill minnas att min S70 med 2,5t-motorn på en tomgång på omkring 800 v/min. XC70 kom modellen att heta från och med årsmodell -03 när motorn uppdaterades och sviskonkopplingen byttes ut till förmån för Haldex. Det är med andra ord en V70 CrossCountry du har. Ja, bara för att reda ut begreppen. För Skillnaderna finns där. :D

Jag har en riktig XC70 och min tomgång ligger på omkting 600 v/min. Direkt vid kallstsrt är den dock förhöjd till runt 1500 v/min för att katalysatorn skall bli varm och komma igång att rena snabbare.
av TomasL
Tomgångsvarvtalet ska vid var bil ligga på 650-750 rpm. Så ditt varvtal är absolut inte för lågt.
Har du orolig tomgång?

Sent from my Xperia Arc using Tapatalk!
av tonykoljonen
det är en 01a 00a . utagen 01 det är nya krossen..

automatare. 20tusen mil full servad.

ja om det är normalt så är de nå annat som är fel :D

ja den typ tuffar precis så de känns som att den är för låg . :/ vet inte riktigt hur ja ska specificera de mer :/

2,4t är de oxå om de är nån hjälp
av tonykoljonen
nej de pendlar ej . lite som en båtmotor låter de . lampor i innerbelysning "blinkar" starkare svagare starkare svagare ....

lite som om en bil inte går på alla cylindrar . låter de . skit svårt att beskriva :S
Användarvisningsbild
av Vojje
llesrof skrev:
Jag har en riktig XC70 och min tomgång ligger på omkting 600 v/min.
En tomgång på endast 500-600 rpm är alldeles för lågt :!: . Läs av felkoder och rengör klibbet i spjällhuset så löser det sig nog :P .
av llesrof
Vojje skrev:
llesrof skrev:
Jag har en riktig XC70 och min tomgång ligger på omkting 600 v/min.
En tomgång på endast 500-600 rpm är alldeles för lågt :!: . Läs av felkoder och rengör klibbet i spjällhuset så löser det sig nog :P .
Enda felkoden jag har är på AUM, alltså audiosystemet, och tomgången är kanonfin. Jag har för mig att den ligger på runt 600 v/min, men den kanske ligger högre. Får kolla det nästa gång jag tar bilen.

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]