Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Som rubriken lyder.
Jahapp tänkte jag det är väll bromsoket på höger sida som strular.
Så jag åkte till Bilia för att få det fixat. Skulle fixa lite annat när ja nu var där.
Svaret jag fick var att det är bromsskivornas fel som blivit skeva + att bromsbeläggen nästan är helt slut.

Jag tog hem bilen utan att få detta fixat då jag tyckte det låter bra skumt.
Inga vibrationer när jag bromsar.

Några förslag?
Min erfarenhet av bromsar som drar snett är att det vanligtvis är ett eller flera av följande fel:
- bromsklossar som kärvar i sina fästen
- bromsokskolvar som kärvar i sina lopp
- däck av dålig kvalitet, däck av olika fabrikat eller däck med olika mönster (utseende och djup)

Det senare kan man misstänka om sneddragningen börjar plötsligt och man nyligen bytt däck.

Vibrerande bromsskivor och delvis rostiga bromsskivor (där bromsklossarna ligger an) brukar mer sällan orsaka sneddragning (i alla fall inte mycket)
Ibland kan bromsarna börja dra snett om man bytt bromsklossar på bara ena framhjulet så att man har olika kvalité och/eller fabrikat på klossarna till hjulen.
Slitna bromsklossar (så länge det finns belägg kvar) borde inte innebära att bromsarna drar snett!

Per L
Per L skrev:Min erfarenhet av bromsar som drar snett är att det vanligtvis är ett eller flera av följande fel:
- bromsklossar som kärvar i sina fästen
- bromsokskolvar som kärvar i sina lopp
- däck av dålig kvalitet, däck av olika fabrikat eller däck med olika mönster (utseende och djup)

Det senare kan man misstänka om sneddragningen börjar plötsligt och man nyligen bytt däck.

Vibrerande bromsskivor och delvis rostiga bromsskivor (där bromsklossarna ligger an) brukar mer sällan orsaka sneddragning (i alla fall inte mycket)
Ibland kan bromsarna börja dra snett om man bytt bromsklossar på bara ena framhjulet så att man har olika kvalité och/eller fabrikat på klossarna till hjulen.
Slitna bromsklossar (så länge det finns belägg kvar) borde inte innebära att bromsarna drar snett!

Per L
Däcken är bra, Det är samma fenomen med sommar o vinterdäck
Däcktryck är som det ska vara.
När jag bytte till vinterdäck kollade jag klossarna dom var slitna lika mkt av vad man kunde se på båda sidorna.
Eftersom beläggen i stort sett är slut har väl inte oken fått ngn omsorg på länge (vid senaste klossbytet).
Antagligen har Per L rätt i att problemet är kärvande kolvar eller klossar.
Byt beläggen och fixa till oken.

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]