Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Häromveckan bytte jag kablaget till nummerplåtsbelysningen och hade låshandtaget bortplockat från bakluckan. Förmodligen blev något galet vid återkomteringen, för nu går bakluckan inte att öppna efter några veckor (funkade fint från början). Jag söker här på forumet, men hittar inget bra svar på hur man får bort klädseln. Kommer man på något sätt åt torx-skruvarna som håller klädseln fast luckan är stängd? Hur går jag tillväga? Motorn surrar, så det borde vara dragstången ner till låskistan som antingen hängt sig, eller släppt greppet från motorn. V70a-02.
du kan ju försöka dra ut klädseln i mitten där torkarn sitter och försöka få ner handen du får aldrig av hela klädseln utan att förstöra den eftersom där skruvarna sitter är dels i underkant på luckan och dels på sidorna utanför öppningen
OK, klädseln gick att lätta så pass att jag får ner handen, även om man blir skinnflådd...
Armen tycks röra sig höger/vänster, dvs motorn drar. Men ändå öppnas inte låset till luckan! Något tjuvknep??? Läste någonstans om någon där armen rörde sig för mycket(?) Om något hamnat ivägen borde väl inte armen röra sig alls?
Ju mer jag läser, ju mer "lär" jag mig om problemet...
Ni som haft liknande problem, centrallåset orkar inte öppna, har ni brukat våld? När frúgan trycker på låsknappen utifrån, ser jag en liten "pigg" till vänster uppifrån sett åka upp mot rutan. Jag tänkte att jag bockar till en öggla av en kraftigare ståltråd och hjälper till att dra "uppåt" samtidigt som frugan trycer in låsknappen utifrån. Problemet är bara att då glider hela låsmekanismen till vänster, dvs till det läge då låskistan är låst. Jag läser att det krävs smörjning av låset också. Kan jag dra i lite WD 40 på "måfå", eller riskerar jag elektroniken då?
Fixat!!!!!!
Det var dragstången som hoppat fel och ändan låg fritt, men skulle in i en ficka! Bara ren tur att jag kom på detta. Drog lite i dragstången och när jag kikade ner igen på låset, såg jag att ändan inte låg fritt längre utan hade fastnat i denna "ficka" i den svarta armen som glider vänster/höger då man låser. Sedan funkade det!
Hur förhindrar jag nu att detta fel inte kommer tillbaka???

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]