Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jensa30
Hej killar och tjejer!

Bilen det gäller är en Volvo V70 D5 -02 Aut med ca 24000 mil på mätaren.
Dog helt plötsligt vid vägkanten idag och vill inte starta sedan!
Vid titt ner i motorutrymmet så ser man att en del av generatorremmen har gått av och verkar ha gått in i kamremmen!
Kamremmen har sedan hoppat lite utåt verkar det som, ca 5-6 mm ut på övre remskivan!

Tror ni motorn är kass?????
Verkar inte som om remmen gått av iaf!!!!!

Mvh Jens J
av oldtimersmc
Stannade motorn så har säkert kammremmen åtminstone hoppat ett antal kugg vilket inte behöver betyda ras.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det är bara att riva ner och byta, för kamremmen kan ha blivit försvagad, kamrem multirem och de rullar som behöver bytas. Det är mycket viktigt att rullarna är i gott skick, dåliga rullar ligger bakom många rasade topplock. Sen får du väl ta ur tändstiften och dra runt motorn för hand och se vad som händer.
Mer precist sätt att jobba är givetvis att du börjar med att lyfta toppen och kollar att allt är OK innan du gör de åtgärder som förut nämnts.

Mvh GK.
av jensa30
Hej igen, remmarna är inte helt av, utan på generatorremmen fattas det cirka 3 mm, den är allt så kanske 17 mm bred istället för 20!
Alltså inga remmar har gått av vad jag kan se!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Byt då remmarna och kontrollera rullarna noggrant för om dom är dåliga så kan det leda till haveri.
Innan du blev stående hade du då ett kvittrande ljud från remsidan av motorn?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Då har nog kamremmen hoppat är jag rädd.

Mvh GK
av jensa30
MMM, antar det jag med faktiskt!
frågan är då med andra ord hur mycket och vad som tagit skada, men med tanke på att motorn inte startar så!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]

En sån här som tappat "knappen&quo[…]