Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bigs
Halloj. Har köpt en V70 AWD 2002 och har upptäckt att jag har små små vibrationer mellan 85 och 110, ungefär som om jag hade obalans i nåt hjul någonstans. Balanserade om alla åtta hjul i samband med montering av vinterdäck, men vibrationerna är fortfarande där.

Det är inte alls mycket, men absolut tillräckligt för att det ska irritera. Eftersom det är en AWD är jag förstås orolig att det ska ha med fyrhjulsdriften att göra. Någon som har en idé om vad det kan bero på? Kanske ska balansera om hjulen igen, på någon annan firma för säkerhets skull? Kolla Hjulinställningarna (Har det ens med vibrationer att göra??)..

Tacksam för tips
av kamilenski
Är hjulen redan lite slitna, hjälper inte ballanseringen. Det kan dessutom vara hjulinställning!
Användarvisningsbild
av Bigs
Hmmm... fyra nya känns inte helt okej. De är inte särskilt slitna, och sommardäcken är nästan nya...
Men men, jag får välan kolla hjulinställningen då kanske, se om det hjälper. Möjligen switcha fram-bak och se om vibrationerna flyttar på sig...
av pms
Om du har spel mellan fälg ock nav kan hjulet hamna lite ur balans. Kan åtgärdas med centrumringar som finns hos gummiverkstan.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Två saker.l
Jag har själv varit med om att få åka tillbaka och balansera om däck när däckverkstaden inte varit tillräckligt noggranna.

Viktigt att se till att anläggningsytorna mellan däck och nav är jämna och rengjorda.

Mvh GK
av llesrof
Har du låsbultar så testa att ersätta dem med vanliga bultar och se om problemet kvarstår. Jag ar själv råkat ut för detta.
Användarvisningsbild
av Bigs
Vinterdäcken sitter på plåtfälgar, och så vitt jag kan se är de självcentrerande. Jag har förvisso låsbultar... Låter lite långsökt, men det kan ju alltid vara värt ett försök?

Kände efter på väg till jobbet i köerna idag (Stockholm) och förnimmer visst vibrerande även vid lägre farter. Över 110-115 är de dock borta. Ingen som har råkat ut för detta och det visat sig vara nåt med AWD-systemet?
av kamilenski
Bigs skrev:Vinterdäcken sitter på plåtfälgar, och så vitt jag kan se är de självcentrerande. Jag har förvisso låsbultar... Låter lite långsökt, men det kan ju alltid vara värt ett försök?

Kände efter på väg till jobbet i köerna idag (Stockholm) och förnimmer visst vibrerande även vid lägre farter. Över 110-115 är de dock borta. Ingen som har råkat ut för detta och det visat sig vara nåt med AWD-systemet?
Jag har inget AWD men hade liknande problem då hjulinställningen var fel.
av Palleninja
Hade samma sak på min nyinköpta awd, köpte den smutsig som fan.
Gled ner till en gds och spolade av den. Efter det så var det obalans så var och lämnade in den på balansering . Efter 10 min ringer dem och säger att dem har tvättat mina fälgar ordentligt och att det nu är perfekt balans.. Så det krävs bara lite smuts så skakar det rejält.

Så mitt råd är tvätta-lämna in igen på ny balansering - byt plats på däcken. Kolla trycket
av llesrof
Bigs skrev:Jag har förvisso låsbultar... Låter lite långsökt, men det kan ju alltid vara värt ett försök?
jag vet , jag hsr hört det förr. Men i mitt fall hjälpte det. Jag hade Biltemas låsbiltar och de var avsevärt lättare än originalbulten och det gjorde hela skillnaden. Jag har hört att det omöjligt kan påverka när de sitter så nära centrum men hur man än vrider och vänder på det så var det låsbultarna som var mitt problem. Det tog ett tag att komma på det bara.

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]

En sån här som tappat "knappen&quo[…]