Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
V70 D5 aut. -07. Ca 15000 mil på mätaren.
Har upplevt att bilen hackar/rycker under tiden man kör. Hände för första gången i tätbebyggt område (50km/h) för nån vecka sedan. Kändes ungefär som att det var soppatorsk i bilen men det var det inte!
Häromdagen så hände det igen. Åkte landsvägskörning, 90km/h på farthållaren och svängde in i ett tätbebyggt område, 50 på skyltarna och ungefär 15-1700 varv på mätaren. Då händer det igen! Bilen börjar rycka och härja igen. Svängde in på en parkering och skulle utföra det ärende jag åkt för att göra. En halvtimme senare hoppar jag in i bilen och åker hemåt. Inget hackande på vägen ur samhället. Väl ute på 90 väg igen med farthållaren i så ser jag att varvräknaren hoppar upp och ner +- 100-200 varv och jag känner att motorn går lite ojämnt.. Rak väg, inga uppförsbackar eller dylikt. Och så håller bilen på en stund tills dess att jag ledsnar och trampar gasen i botten och drar en kickdown upp till en 150. Sen släpper jag av och lägger farthållaren på 120. Då går bilen som om inget hade hänt. Sen dess har bilen stått.
Nollade felkoder idag och fick fram en som inte stod i PPC-boken, CEM-9F26.
Vad kan det vara för roligt fel jag fått på bilen?

Mvh, Jimmy.
TomasL skrev:Felkoden tror jag vi kan avfärda vad gäller ditt problem. Den är nämligen med innebelysningen att göra.
När bytte du t.ex bränslefilter senast?
Haha, ja då är det inte det som ställer till det iaf! :D
Tja, det är ca 2500 mil sedan. Gjorde service på 12500 ca, då byttes alla filter. Nu har bilen gått 14900..

Mvh, Jimmy.
bagarn09 skrev:
Vojje skrev:Kolla nivån och konditionen på oljan i lådan.
Oljan byttes runt 12500-13000 mil, borde inte vara det som är felet...

Mvh, Jimmy.
I automatlådan? Ovanligt, men imponerande :D .
Vojje skrev:
bagarn09 skrev:
Vojje skrev:Kolla nivån och konditionen på oljan i lådan.
Oljan byttes runt 12500-13000 mil, borde inte vara det som är felet...

Mvh, Jimmy.
I automatlådan? Ovanligt, men imponerande :D .
Ja, det är väl det. ;) Och att Volvo inte har det som ordinarie service är ju helt otroligt. Oljan var så svart och full med klumpar när en bekant serva den åt mig! Och då har bilen rullat landsväg större delen av sitt liv.. ;S

Mvh, Jimmy.
Vojje skrev:Jag antar/hoppas att det var Volvos ATF-olja som användes.
Det antar jag.. Hittils så har det vart Volvogrejer som satts dit iaf.
umekille skrev:kolla så du har full ström på generator/batteri
på nyare bilar är elektroniken känslig mot strömfall.
Okej.. Det lät ju rätt så otroligt om det är spänningsfall. :D Ska kolla vad jag har för ström i batteriet när jag har bilen avstängd samt när den står och ljummar på tomgång. :)

Mvh, Jimmy.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]