Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ante75
Jag har nyligen fått problem med min automat låda som gått 19000mil. När motor och lådan har blivit varm så uppstår felen när jag står stilla och sedan ska köra i väg
så ta det ca 2 sekunder sedan smäller det till i lådan och bilen åker i väg. I stadskörning när den växlar ner eller upp så brukar det inte gå lungt och försiktigt utan den ny växel med en smäll. Växellådan har blivit sköljt en gång. Någon som har några tips?
Senast redigerad av 1 ante75, redigerad totalt 0 gånger.
av ante75
Det är en bilia verkstad som har sköljt och förhoppningsvis fyllt rätt mängd med olja så men jag ska se hur mycket olja det är på stickan.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
När sköljdes lådan? Miltal? Kolla hur oljan ser ut och luktar. Den ska se ut som hallonsaft och inte lukta bränt. Oljan kollar du med motorn igång om du har sticka.
av ante75
Felkoder tcm0023 och 0024 så det blev bytt varvtalsgivare. så här skriver verkstaden på kontantnotan.
Det finns en viss fördröjning ibland när man växlar från R till D innan bilen börjar dra. Troligen är det kontrollsystemet som kärvar ibland
Växellådans styrsystem har redan den senaste mjukvaran till motorstyrsystemet. Ecm:n hade felkod 130A lagrade
och att en uppgradering erfordrades.
Nerladdning mjukvara styrenhet, Givarsats, Service uppdatering.

Vad betyder felkod 130A?
Vad är kontrollsystemet?
Jag ska ringa till verkstaden och höra med dom men just nu har jag tyvärr ingen tid över
så är det någon som kan ge lite tips?
av lancelom
ante75 skrev:Felkoder tcm0023 och 0024 så det blev bytt varvtalsgivare. så här skriver verkstaden på kontantnotan.
Det finns en viss fördröjning ibland när man växlar från R till D innan bilen börjar dra. Troligen är det kontrollsystemet som kärvar ibland
Växellådans styrsystem har redan den senaste mjukvaran till motorstyrsystemet. Ecm:n hade felkod 130A lagrade
och att en uppgradering erfordrades.
Nerladdning mjukvara styrenhet, Givarsats, Service uppdatering.

Vad betyder felkod 130A?
Vad är kontrollsystemet?
Saxat från annat inlägg på jagrullar.se:
The engine determines the mass air flow based on the throttle position, engine speed (RPM), intake air temperature (IAT) and atmospheric pressure. A comparison is made between the calculated value and the value measured from the mass air flow (MAF) sensor.
Diagnostic trouble code (DTC) ECM-130A is stored in the engine control module (ECM) if the value deviates from the measured values.

Substitute value
-None.

Possible source
Faulty signal
-Air leakage in the intake system
-Contaminated throttle disc
-Blocked crankcase ventilation or positive crankcase ventilation (PCV) nipple.
-Damaged mass air flow sensor.

Fault symptom[s]
-Poor performance.

ecm = motorstyrenhet

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]