- sön 13 nov 2011, 12:11
Jag lyckas inte vrida på tändningen på min XC70-01, dvs startnyckeln, går inte att vrida alls från "0"-läge. Har kärvat lite tidigare vid något tillfälle, men kommit igång senare. Men igår fm var det dock värre än vanligt. Höll nog på en dryg timme och försökte, med paus på en halvtimme med förhoppning om att det helt plötsligt skulle funka. Ruckade lite på ratten, men då kopplade jag förstås på rattlåset. Växellådan är automatisk, och ligger i p-läge, som den ska. Ringde en verkstad för en månad sen om detta, blev rekommenderad att försöka spraya in en smörjande och rengörande lösning som finns hos låssmed. Gick till låssmed, som istället tyckte det var bättre jag först provade med annan nyckel, gjorde detta och tyckte det funkade lite bättre, förmodligen inbillning. Låssmeden sa att det var viktigt att inte spruta in någon olja, kunde snarare förvärra. Har haft bilen ett halvår, känns bra i motorn och så i övrigt, även om motorn fått gasspjället rengjort på verkstad (fanns felkod för detta).
Tacksam för råd. Lutar väl åt att jag får bärga den till verkstad, men jag skulle gärna prova någon enklare åtgärd, någon som tror det skulle kunna hjälpa med en smörjande och rengörande lösning. Bor i Stockholm, kan Clas Ohlson ha något passande, eller Mekonomen?
Tacksam för råd. Lutar väl åt att jag får bärga den till verkstad, men jag skulle gärna prova någon enklare åtgärd, någon som tror det skulle kunna hjälpa med en smörjande och rengörande lösning. Bor i Stockholm, kan Clas Ohlson ha något passande, eller Mekonomen?
- By UnleashFusion