Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linkan62
Igår åkte jag till Ålem TBRacing och optimerade min v70. Det var en snabb tur tor Växjö-Ålem för TBR hade ett svårslaget pris...2000 riksdaler endast den 5nov.Så det var bara att kasta sig i bilen o åka. Tyckte att det var en ganska stor skillnad mot innan, bättre vrid, tidigare på registret...skulle göra ca 238 till 245 hp och öka vridmomentet betydligt. Jag är nöjd så här långt förhoppningsvis blir det även en bränsleminskning oxå.... :D
Rekomenderar TBRacing som även ger den som vill ha en bänkning före och efter chippning endast 3000:- in alles

Dessutom har jag även köpt xenon till hellysena som ska på så fort det går.
av oldtimersmc
Du lär knappast sänka förbrukningen + att effektsiffrorna förutsätter att du åker på 98 Oktan, men det är lugnt jag tänker inte skvallra för din fru :wink:
Tror att du blir jättenöjd med ditt nya lyse
av linkan62
Ang förbrukningen så lär väl tyngden i högerfoten vara mer avgörande, antar jag. Frågade TBR om vilken oktan som var lämplig att köra på och han hävdade att det inte hade någon betydelse för vare sig förbrukning eller effekt(att köra 98oktan). Detta hade han kollat via sitt rullande landsväg/bänk.Om sedan det är rätt eller inte, det var vad han hävdade. Körde någon tank(innan chippning) för att se om 98 okt gav någon minskning av förbrukningen men tyckte inte att det gjorde någon större skillnad. Som alltid brukar det finnas skilda åsikter även om detta, beroende vem man frågar. Angående effekten så ska jag, vid tillfälle, åka förbi Ålem och få den bänkad för att få svart på vitt vad den ger för uttag
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Vore super om du kan ge en liten resumé över bränsleförbrukningen sen om du kan bilda dig någon uppfattning.

Går själv i tankarna att lämna in för optimering.... Vore ju extra intressant om det fanns lite att vinna där också :D

Man säger ju alltid att optimeringen sänker förbrukningen, i alla fall på dieslar, när man kör ekonomiskt. Jag tycker min är så jävla slö på lågvarven så det är ju lätt hänt att foten sjunker ner lite för att hålla farten och vipps så har förbrukningen gått upp rejält...
av oldtimersmc
linkan62 skrev:Ang förbrukningen så lär väl tyngden i högerfoten vara mer avgörande, antar jag. Frågade TBR om vilken oktan som var lämplig att köra på och han hävdade att det inte hade någon betydelse för vare sig förbrukning eller effekt(att köra 98oktan). Detta hade han kollat via sitt rullande landsväg/bänk.Om sedan det är rätt eller inte, det var vad han hävdade. Körde någon tank(innan chippning) för att se om 98 okt gav någon minskning av förbrukningen men tyckte inte att det gjorde någon större skillnad. Som alltid brukar det finnas skilda åsikter även om detta, beroende vem man frågar. Angående effekten så ska jag, vid tillfälle, åka förbi Ålem och få den bänkad för att få svart på vitt vad den ger för uttag
Lätt att han ljög, högre oktan= högre komp vid tändning= högre effekt .
Vid samma hastighet så är förbrukningen lägre med 98 men det äts upp det högre priset...
av oldtimersmc
bensinskalle skrev:Vore super om du kan ge en liten resumé över bränsleförbrukningen sen om du kan bilda dig någon uppfattning.

Går själv i tankarna att lämna in för optimering.... Vore ju extra intressant om det fanns lite att vinna där också :D

Man säger ju alltid att optimeringen sänker förbrukningen, i alla fall på dieslar, när man kör ekonomiskt. Jag tycker min är så jävla slö på lågvarven så det är ju lätt hänt att foten sjunker ner lite för att hålla farten och vipps så har förbrukningen gått upp rejält...
Det där är något man försöker slå i frugan, att trimma är att försöka få in mer bränsle och mer luft i spisen
Chippningen minskar säkerhetsmarginalerna som orginalprogrammet har, de enda som garanterar samma förbrukning före som efter är Polestar och de är skitdyra,
Är det ekonomitrimmning som man är ute efter så är det helt andra förutsättningar,
Men vem fan är ute efter det :D
Användarvisningsbild
av Kaxe
Har BSR i min T5:a och märker ingen skillnad på förbrukning, varken mer eller mindre utan ungefär samma snittförbrukning som innan trimmet, kör ioförsej inte som en blådåre heller men
gasar på lite extra då och då.. öset är det inget fel på :D
Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]