Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av chrisrolex
Min första tråd här på forumet.

Det är så att familjen går i tankar att köpa en Volvo V70 D5 Classic -07.
Vi hittade en på Blocket som precis hade slagit över 7000mil. Jag och farsan begav oss ner till bilföretaget och fick provköra den.

Efter provkörningen märkte vi att kopplingen var väldigt konstig jämfört med våran Passat vi äger nu.
Man kan beskriva att den var svampig. När man tryckte ner kände man lite motstånd längst nere när man tryckte i hela kopplingen.
Det skummaste hände istället när man släppt foten från kopplingen så gick den segt upp. Ungefär som när man trycker ihop en luftboll och släpper den. Något i den stillen.

Bilförsäljaren sa att detta vad ett karaktärsdrag på Volvon. Visst tänkte jag och farsan efter provkörningen, det var inte så illa att man trodde att kopplingen hade gått sönder.

Men det lustiga är när vi åker till Bilia hemma i Göteborg och testar en V70 2.4D Classic -07 så beter sig denna bilen precis som Passaten vi äger. Kopplingen ner och direkt upp igen utan problem.

Så min fråga är då.
Vad kan felet vara om det nu är ens ett fel? Hur åtgärdar man då detta på bästa sätt? Jag har turen att ha tillgång till VIDA.
Tycker ni att man ska konfrontera bilförsäljaren att få det fixat innan bilköp?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Vojje
Jag tycker du ska välja en annan bil och en annan försäljare/företag.
Användarvisningsbild
av epostaren
Bilförsäljaren sa att detta vad ett karaktärsdrag på Volvon
Det verkar vara ett karaktärsdrag hos luriga försäljare att ljuga om det mesta. Åk till en annan handlare...
Användarvisningsbild
av chrisrolex
Jo tack jag har förstått detta. Och jag får föra en dialog med min far vad han säger.

Annars var helhets intrycket på bilen mycket bra och den kändes fräsch faktiskt. Det lustiga är att bilen har varit servad var tolfte månad av den förra ägaren. Något som känns borde ha fixats för länge sedan.

Fortsättning följer på vårat letande av en Volvo. Kommer uppdatera imorgon om vad bilfirman har sagt.
Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Elpriset

Det är inte ovanligt att de antingen hå[…]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]