Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrclean_c
Hej! Har bytt ut orginal stereon (HU-650) i min V70 D5-06 och efter det så upptäckte jag att parkeringshjälpen inte fungerade längre.
Undrar om orginalstereon måste sitta kvar om parkeringshjälpen ska fungera eller om det går och koppla förbi på nått sätt?
Ljudet från parkeringshjälpen kanske kommer från stereons högtalare eller kommer det från en annan summer?
Användarvisningsbild
av CarMan
Du måste ha någon av orginal aparaterna för att parkeringshjälpen ska funka!

får man fråga varför du vill byta ut orginal sterion.
av mrclean_c
Bilen går som taxi och behöver utrymmet för taxameter m.m.
Det konstiga är att jag har kollegor med äldre V70s (03-04) med backsensorer som fungerar trots borttagning av orginalstereon.
Kanske är de senaste modellerna som går via stereon.
Användarvisningsbild
av G-kraft
mrclean_c skrev:Bilen går som taxi och behöver utrymmet för taxameter m.m.
Det konstiga är att jag har kollegor med äldre V70s (03-04) med backsensorer som fungerar trots borttagning av orginalstereon.
Kanske är de senaste modellerna som går via stereon.
det är stereon som drar ut ljudet till högtalarna på de nyare karosserna, och att du tog bort den medförde så att ljudet försvann eftersom den nya stereon stödjer inte ljudet så att ingen volvo stereo inget ljud..på de nya karosserna i alla fall.....samt det finns många taxi bilar som har orginal stereo och ändå fått plats med sina taxameter och alla annat....
av BMd
mrclean_c skrev:Hej! Har bytt ut orginal stereon (HU-650) i min V70 D5-06 och efter det så upptäckte jag att parkeringshjälpen inte fungerade längre.
Undrar om orginalstereon måste sitta kvar om parkeringshjälpen ska fungera eller om det går och koppla förbi på nått sätt?
Ljudet från parkeringshjälpen kanske kommer från stereons högtalare eller kommer det från en annan summer?
Hejsan!
Ja vi sitter i samma båt.. (!?).
Ljudet går vi radion, sen är frågan hur man löser det fysiskt och praktiskt...

Kolla in mitt frågeställande:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=7433

// BMd
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja det är olika på de äldre mot de nyare.
varför inte köpa en taxiförberädd bil, som har plats för taxametern i vänster bak panel?

finns många taxibiler som gör med orginal sterion, bara dom små taxibolagen som bruker slite ur stereon & göra massa konstiga lösningar, samt göra massa konstiga fula hål o hållare överalt. skit fult!
det går ju göra allt snygg!
av mrclean_c
CarMan skrev:Ja det är olika på de äldre mot de nyare.
varför inte köpa en taxiförberädd bil, som har plats för taxametern i vänster bak panel?

finns många taxibiler som gör med orginal sterion, bara dom små taxibolagen som bruker slite ur stereon & göra massa konstiga lösningar, samt göra massa konstiga fula hål o hållare överalt. skit fult!
det går ju göra allt snygg!
Det är en taxiförberädd bil och visst hade jag monterat sakerna annorlunda om jag vetat om felet. Vänster bakpanel används för navigatorn just nu. Får väl fundera på och ändra om lite så jag får in orginalsteroeon igen om det inte finns nån annan lösning.
Användarvisningsbild
av A80TD
Ursäkta om det blir lite OT, men på tal om taxametrar så såg jag en modell där displayen låg i backspegeln. Tänkte inte på att kolla var föraren manövrerade taxametern, men från passagerarplats såg man inget ingrepp i instrumentbrädan över huvud taget. Mycket elegant!

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]

Om du kör lite, säljer din bil, och bara[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det så men på någ[…]

Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt […]