Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RasmusV70
Körde hem bilen igår,

påväg hem så kom felmeddelandet "Lågt oljetryck, stanna omgående".
Kom inte ens hem innan bilen började "klicka" eller "ticka" lite då jag stannade bilen och stängde av,
idag startar inte bilen...?

vad är fel?
vad har gått?
vad kan det vara?

What to do?
What? Why?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Snurrar startmotorn? Är det vad du menar när den går runt? Försök att lyssna vid höger baksäte eller under bilen bak för där sitter ju soppapumpen som kan lagt av.
av RasmusV70
Bilen är en V70 2.4t. -01
Gått 22k mil.

har precis vatt inne och;

Planat toppen,
Chippat
V70r avgassystem
BSR downpipe
BSR kat
Bytt toppackning,
Bytt sotningssats,
Bytt grenrörspackningar,
Ny olja, ny glykol..

Bilen gick jämt o fint,
Vid pådrag började "Lågt oljetryck" lysa,
stod vid ett ljus och körde iväg, plötsligt gick bilen lite ojämt och började "ticka" eller "klicka"?
Stannade ganska omgående och idag startar den inte.

Den går runt som den ska men tänder ej.
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Jag hade problem med vevhusventilationen. Fick samma meddelande, stannade men efter 10 min i mörkret med familjen i bilen så åkte jag 2 km till en rastplats och på den biten skar motorn tyvärr. Min tickade också när jag körde sista biten + att det övergick i stenkross sista 100 metrarna. Har du kollat oljefällan ifall den behöver bytas?
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Kan tillägga att jag gjorde rent motorn och bytte oljefälla och servade bilen. Körde väldigt lugnt i ett halv år och sedan gjorde jag ett nytt oljebyte för att vara säker på att det inte skulle vara något skit i motorn. En vecka senare gjorde jag precis som du att jag skulle stå på lite, för min del för att se om motorn höll ihop och att jag skulle kunna köra lite mer normalt utan att vara rädd för några fler felmeddelanden (våga köra om t ex). Körde i 140 i kanske 2 min när felmeddelandet om lågt oljetryck kom upp ännu en gång. Sen var det tack och hej, motorbyte nästa. Som sagt kolla oljefälla och tråg hur det ser ut, det kanske har bäckat igen.
av kamilenski
Funkar bränslepumpen? Är det olja i motorn?

Själva locket på expasions kärlet […]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Elpriset

5300:- för 2150kWh under januari, områd[…]

Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]