Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mediumost
Hejsan!

Jag har en Volvo v70 2.5T AWD -03 som jag tycker fyrhjulsdriften beter sig konstigt på. Detta är min första fyrhjulsdrivna bil så jag är inte så kunnig inom detta område. Det är 210hk motorn så det är haldex-fyrhjulsdriften.

Jag var och skulle ställa undan en båt idag och när jag skulle köra uppför en liten uppförs-lutning så började det spinna och jag blev stående. Lutningen är så liten så den kan knappt kallas för en lutning men ändå började det spinna och bakhjulen verkade inte vilja hjälpa till något. Underlaget var gräs och ekipaget vägde ca. 500-600 kilo. Jag tog omtag ett par gånger men jag kom inte upp så vi fick hämta en traktor att dra med.

Jag har även varit med om en episod då jag körde fast men sedan helt plötsligt så verkade det som om fyrhjulsdriften gick i och vips så satt jag inte fast längre utan kunde köra iväg.

Jag undrar därför om det är något fel med min fyrhjusdrift.

Då jag som sagt är okunnig inom detta så vore det jättebra om någon kunde förklara för mig om något är/kan vara fel och i så fall vad. Någon som själv äger en sådan här bil och kan jämföra med mina problem?

Tack på förhand!

MVH
Christofer
av Rick
Börja med att kolla så att du har tillräckligt med olja i Haldexen... Har själv en XC 04 och den driver direkt på bakhjulen när det behövs, har aldrig lyckats få "bara" framhjulsspinn...
Tror nog inte på oljebist. Däremot händer det väl att en Oljetrycksgivare
kan spöka. Kostnad runt 2 000 pengar så kommer din 4wd. Finns trådar om detta, sök o du skall finna.
Ingen panik ........:-)
wissel skrev:Tror nog inte på oljebist. Däremot händer det väl att en Oljetrycksgivare
kan spöka. Kostnad runt 2 000 pengar så kommer din 4wd. Finns trådar om detta, sök o du skall finna.
Okej, tack så mycket! Kanske får lämna in på Helmia så får dom kolla om dom kan lokalisera felet! Är dom dyra på sånt där på en verkstad?
2000 pengar borde väl räcka totalt....har inte 4wd själv, bara läst om dom som haft
problem ......knappast att du har fel på din Haldex....hade du haft Cisco så möjligen.....
wissel skrev:Tror nog inte på oljebist. Däremot händer det väl att en Oljetrycksgivare
Jag råkade ut för detta. Om man har felkod DEM0007 och ingen annan felkod på DEM så är det givaren som gett upp. Man kan själv kolla om man har felkoder men inte se vilka felkoder eller hur många varje enhet har.

Vrid nyckeln till läge II (eller vilket läge det nu är nyckeln sitter i när man kör. Kanske är läge III?).
Håll in READ-knappen på blinkersspaken.
Dubbelklicka på knappen för bakre dimljus.
Jag kommer inte ihåg exakt vad det står i färddatorn men det står något i stil med CHECKING FOR DTCS. Efter några sekunder står det DTCS IN VEHICLE, eller NO DTCS om det inte finns några felkoder.
Tryck på READ-knappen för att gå vidare. Varje tryck gör att du hoppar till nästa enhet. På de flesta enheter står det förmodligen NO DTCS då det inte finns någon felkod. Om du du till exempel har en felkod på REM (Rear Electronic Module) så står det REM DTC SET. Kolla om det står något på DEM. Om du har en felkod där så be en verkstad kolla exakt vilken felkod du har. Om de enbart läser ut DEM0007 så skall enbart sensorn bytas och det är inte speciellt dyrt, kanske runt 2000 spänn. För att komma ur detta läge fortsätter du bara att klicka på READ-knappen tills det blir svart i färddatorn. Det är omkring 10 - 12 enheter den visar. Observera att du inte kan ändra eller förstöra något här, du kan bara kolla om det finns felkoder och i vilken/vilka enheter dessa sitter.

När jag hade detta fel vägrade bakhjulen driva om jag inte kopplade ut DSTC-systemet. Då kopplade bakhjulen in med en smäll om jag gasade som en galning.
llesrof skrev:
Jag råkade ut för detta. Om man har felkod DEM0007 och ingen annan felkod på DEM så är det givaren som gett upp. Man kan själv kolla om man har felkoder men inte se vilka felkoder eller hur många varje enhet har.

Vrid nyckeln till läge II (eller vilket läge det nu är nyckeln sitter i när man kör. Kanske är läge III?).
Håll in READ-knappen på blinkersspaken.
Dubbelklicka på knappen för bakre dimljus.
Jag kommer inte ihåg exakt vad det står i färddatorn men det står något i stil med CHECKING FOR DTCS. Efter några sekunder står det DTCS IN VEHICLE, eller NO DTCS om det inte finns några felkoder.
Tryck på READ-knappen för att gå vidare. Varje tryck gör att du hoppar till nästa enhet. På de flesta enheter står det förmodligen NO DTCS då det inte finns någon felkod. Om du du till exempel har en felkod på REM (Rear Electronic Module) så står det REM DTC SET. Kolla om det står något på DEM. Om du har en felkod där så be en verkstad kolla exakt vilken felkod du har. Om de enbart läser ut DEM0007 så skall enbart sensorn bytas och det är inte speciellt dyrt, kanske runt 2000 spänn. För att komma ur detta läge fortsätter du bara att klicka på READ-knappen tills det blir svart i färddatorn. Det är omkring 10 - 12 enheter den visar. Observera att du inte kan ändra eller förstöra något här, du kan bara kolla om det finns felkoder och i vilken/vilka enheter dessa sitter.

När jag hade detta fel vägrade bakhjulen driva om jag inte kopplade ut DSTC-systemet. Då kopplade bakhjulen in med en smäll om jag gasade som en galning.
Ska kolla det där imorgon! Det där kan spara mycket tid och pengar. Tusen tack för tipset! :)

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]