Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av multigrade
Har en V70-01. När jag gör en kraftig höger sväng tänds en röd varningslampa "bromsfel service omgående". Dock så släcks den omgående. Någon som vet vad felet kan vara? Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av hollan
kolla abs kransarna så dom inte är defekta och kolla så centrumbulten till drivaxeln är spänd lch att du har bromsvätska i behållaren är dessa saker ok såläs ut felkoder så du inte byter tex abs styrenheten så är det bara en abs givare
Användarvisningsbild
av Vojje
Enkelt "problem" :!: :?: Bromsvätska är knappast en förbrukningsvara, förutom att den bör bytas efter ca 3 år.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Precis. Enkelt problem är vad jag menade.
Beroende på hur mycket man fyller på vid ett bromsvätskebyte, och om klossarna är nya då.

För min del berodde det på att klossarna hade blivit ganska slitna + att burken inte var helt fylld från början.
Detta gav att jag fick lampan att blinka till i svängarna.

Har aldrig haft något läckage eller liknande, utan det berodde bara på slitage på bromsklotsarna.
Fyllde på en skvätt och lampan förblev släckt.

Detta är naturligtvis en möjlig orsak.
Men det är oftast bäst att kontrollera de lätta sakerna först, innan man ger sig på de mer avancerade kontrollerna.
av VolvoKombi4ever
andreas 80 skrev:Precis. Enkelt problem är vad jag menade.
Beroende på hur mycket man fyller på vid ett bromsvätskebyte, och om klossarna är nya då.

För min del berodde det på att klossarna hade blivit ganska slitna + att burken inte var helt fylld från början.
Detta gav att jag fick lampan att blinka till i svängarna.

Har aldrig haft något läckage eller liknande, utan det berodde bara på slitage på bromsklotsarna.
Fyllde på en skvätt och lampan förblev släckt.

Detta är naturligtvis en möjlig orsak.
Men det är oftast bäst att kontrollera de lätta sakerna först, innan man ger sig på de mer avancerade kontrollerna.
Ja, vi låter denna gamla sanning få flyta upp till ytan igen.
Bara för att en sak är gammal så behöver den inte vara fel eller "omodern".

Alltid rätt att surfa in på detta forum när man har lite funderingar om vad som händer med bilen.

Kollar ofta bilen under huven men blev lite lurad här av nivån pga burkens lutning (börjar bli blind tydligen också) och då började det blinka till i rondellen.
Lite vätska så var det klart!.

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?

Bensinpriser v2

Skiljde nästan 3:- mellan diesel och bensin i[…]