Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Har ett problem som gäckar mig. Jag har bytt drivaxel på min S60 01. Den är väldigt sänkt.
Tog bort spindelleden och styrstaget och flyttade fjäderbenet och bromsoket åt sidan för att kunna byta drivaxel på Hö sida.
När det var gjort så fick jag banne mig inte tillbaka grejjerna som det var. (Känns som det är fjäderns kraft som vrider hela paketet åt sidan).
I motorrummet så där fjädringen sitter så verkar den vara lite skev också och rör sig när jag drar i fjäderbenet.

Ska man lossa fjäderbenet på nått sätt eller vad har ni för råd? Om jag ska lossa fjäderbenet, hur gör jag det utan att få en spänd fjäder i ansiktet?
Finns bilder att skicka om det är någon som vill veta mera om hur set ser ut
//Anders
fjäderbenet kan du lossa utan fjäderspännare när den är obelastad, 3 st muttrar som du ser i motorrummet, låt bli den stora muttern imitten, brukar vara täckt av en liten plastkåpa, då får du loss hela fjäderbenet iaf...
kaptenlars skrev:fjäderbenet kan du lossa utan fjäderspännare när den är obelastad, 3 st muttrar som du ser i motorrummet, låt bli den stora muttern imitten, brukar vara täckt av en liten plastkåpa, då får du loss hela fjäderbenet iaf...
Säger väl som du fast tvärt om jag lossar alltid muttern i mitten och sätter sedan fjäderbenet i skruvstäd för att fortsätta arbetet med att komprimera fjädern
Sitter en "mutter" till ovan det övre fjädersätet så detta sätt är det mest tid effektiva och enklast och ingen risk för att sitta med en fjäder på fel ställe
Att lossa dom 3 muttrarna är bara extra jobb fjäderbens lagringen kan sitta kvar det är lättare att träffa 1 stort hål än 3 små när du skall återmontera

//Gooose
Hej,
Tackar för information om fjäderbenet! Ska kolla på det i helgen med en som kan lite mera =)
VAd tror ni kan ha hänt då? VAd jag läst mig till så brukar det vara ganska lätt att sätta tillbaka fjäderbenet/bromsoket på drivaxeln. Men tyvärr nu så strejkar det bra nog!

Tack för all hjälp i allafall!//Anders

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]