Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Åba
Ja, är det nån som har erfarenhet av detta?
Jag funderar på att montera blockvärmare (ej doppvärmare) och kupéuttag för kupévärmare.
Är det värt de ca 2500:- (som min lokala bil-meck vill ha för jobbet), eller ska man försöka sig på detta själv?
Kan väl nämna att jag besitter teknisk kompetens strax över riks-genomsnittet... :)

PS. Det gäller förstås min V70 170hk -02. DS.
Då klarar du enkelt av det.
Har själv gjort det. Lite trångt och pilligt på motorns baksida.
Hade bilen uppe på två pallbockar.
Rekomenderar att göra jobbet på en lyft. Betydligt enklare.
Tog en 4-5 timmar för mig.

Dock är effekten av volvos värmare som sätts utanpå blocket nästan värdelös.

/Roland
Blockvärmaren är fullständigt värdelös, lägg inga pengar eller energi på den. Jag vet av egen erfarenhet. Den enda som kan uppskatta detta är väl någon kråka som sätter sig under motorn i vinterkylan. Värmen kommer alla fall inte in i motorblocket. Det är naivt att tro att en motor skall bli ljummen av att hålla ett "strykjärn" på ca 200W mot yttersidan på tråget en kall vinterdag. När Vi Bilägare testade hur usel den var, var Volvo's enda kommentaren att den var lätt att montera. Numera lär Volvo använda doppvärmare.
Om du nu ändå ska sätta dit en block/kontaktvärmare, så vill jag bara rekommendera att du gör rent kontaktytorna för värmaren på blocket innan du monterar med ett fint slippapper. Det har säkert samlats en hel del "gojja" på blocket sedan -02 och ju renare desto bättre värmeledning. Glöm inte den vita värmepastan.
Det är ett lättsamt softarjobb en lördag, om du har den tekniska kompetensen du anger. Jag har monterat på min S80 o kollegas V70 utan några problem.
Fast montera slangvärmare ist. Enklare att komma åt och effektivare uppvärmning av motorn.

Mvh
Tack för alla svar!

Jag hade mina misstankar om blockvärmarens oduglighet, men hade väl kanske snöat in på den just för att den anses lättmonterad.
Det får nog bli en Calix slangvärmare...
Åba skrev:Tack för alla svar!

Jag hade mina misstankar om blockvärmarens oduglighet, men hade väl kanske snöat in på den just för att den anses lättmonterad.
Det får nog bli en Calix slangvärmare...
Jag har svårt att tro att den är lättare än en slangvärmare, för hemmamekaren, då slangvärmaren sitter klart bättre till. Men iofs, på fabrik är nog kontaktvärmaren enklare. Jag har bilder från mitt montage av slangvärmare om det är av intresse. Hinta isf. Det ger sig per automatik annars när man ser alltihop.

Mvh
Dragkontakt *Uppdaterad*

Vissa saker är det problem med om prylarna &a[…]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att det[…]

XC70 D4 awd, D5244T17. Lurar på om vevhusve[…]

@MKV70 , Har du någon uppdatering, upplever[…]