Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alika110
Hej,

Jag bytte kamremmsats igår på min s60 -01, 16000mil. Idag får jag detta felmeddellande, ska åka och läsa av felkoderna när jag hittar någon som kan göra det. Men jag undrar om det kan vara relaterat till kamremmsbytet eller bara ett jä**a sammanträffande. Finns det någon som kan ge mig något råd?

Tack på förhand
av Provocative
Det visar bara att du har ett larm o ska läsa av felkoder. Om du bytte kamrem i går så skulle jag inte starta bilen utan bogsera den till verkstad. Larm kommer inte utan vidare o du har ju just pillat på något som de flesta lämnar in. Även jag. Se till att få alla koder utlästa innan du startar motorn igen.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Du bör även dubbelkolla att kamaxlar och vevaxel står rätt.
Det är ju också ganska snabbt gjort.

Sen är det ju en fråga hur du gjorde ditt kamremsbyte, om du använde några specialmetoder eller så :)
av alika110
Hej igen,

Det var inte jag skälv som bytte den utan en mekaniker. Har läst lite på forumet och vad jag har förstått så har emission service att göra med gasspjäll, lamdasond och avgassystem.
Min fråga var om kammremsbytet kan påveka detta felmeddellande på något sätt, jag har svårt att se sambandet.

Ha de bra
av Provocative
alika110 skrev:Hej igen,

Det var inte jag skälv som bytte den utan en mekaniker. Har läst lite på forumet och vad jag har förstått så har emission service att göra med gasspjäll, lamdasond och avgassystem.
Min fråga var om kammremsbytet kan påveka detta felmeddellande på något sätt, jag har svårt att se sambandet.

Ha de bra
Ja det kan det om det är felbytt. Då stämmer inte kamtiderna o du får felkoder. Kolla dessa innan du ens funderar på annat.

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]