Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hoganb
om jag upprepat trycker på den några gånger rätt hårt. Efter varje tryck sjunker den lite närmare golvet för ta i botten efter några hårda tryck. Detta med motorn igång och stillastående. Bromspedalen tar något längre ner när man bromsar under färd samt är mjukare, svampig.

Bilen är en V70 -02a

Någon som har några förslag på varför det blir så?

Tack!

/M
börja med att byta bromsvätskan och lufta ordentligt den ska bytas vart annat år men är säkert inte bytt alls ser du inte botten i bromsvätske behållaren är det verkligen dax med ny vätska
Vad menar du med "bara sådär"? Det går väl fortfarande att bromsa. Problemet är precis upptäckt och kommer sannolikt att bli värre.

Bytte du bromsoljan själv? Bilen har väl gått några mil?
Vojje skrev:Vad menar du med "bara sådär"? Det går väl fortfarande att bromsa. Problemet är precis upptäckt och kommer sannolikt att bli värre.

Bytte du bromsoljan själv? Bilen har väl gått några mil?
med "sådär" menar jag över en dag, typ. Jag bytte själv med hjälp inne i bilen. Bilen har gått 9000 mil "bara"
Helt klart så har du luft i systemet. Antingen gjorde du fel när du luftade, läck i systemet eller trasig huvudcylinder. Själva bromssystemet är egentligen bara ett enkelt hydraliksystem. En pump (huvudcylindern), slängar o rör och 4 st enheter som nyper. 9000mil bör du ha hela komponenter så gör om proceduren och byt all bromsvätska igen till att börja med. Hjälper inte det så är det dax att kolla efter läckage. Tyvärr så behövs det så lite för att få in luft och efter ett tag så märker man det på pedalen.

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]