Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Darhuset
Har bytt ABS-sensor höger bak på min V70, trots detta lyser fortfarande varningslampan, måste jag nollställa felmeddelandet?
Kan jag i så fall nollställa den själv?
av oldtimersmc
Varför har du bytt den? är allt ok så nollställs den när du kommer upp i ca 30kmh ( då gör den en egentest) om inte det funkar så har du bytt en hel givare...
av Darhuset
Anledningen till bytet var att efter att jag bytt bakhjulslager på höger bak och startade bilen så larmade den för fel på ABS-en, så jag antog att jag skadat den vid bytet av hjullagret. Får väl be någon som har program kolla vad datorn lämnar för felkoder.
Användarvisningsbild
av hollan
på hjullagert sitter ett lock av metall på baksidan har råkat ut för att detta lock fastnar i spindeln och sensorn sitter bakom detta lock och har man lite brått så smäller man dit det nya hjullagert som redan har detta plåt lock och vipps så har du dubbla lock och det klarar inte abs sensorn att läsa igenom och då får du fel på den givaren så kolla på ditt gammla hjullager om locket inte sitter kvar på de så har du svaret där och får riva ner och knacka ut locket
av oldtimersmc
Ok lagerbytet förklarar en del
av Henry
Samma sak hände mig idag. Jag bytte bakhjulslager, tog bort gamla locket och var försiktig så att inte ABS givaren skadades men ändock när allt var klar kom meddelande att ABS inte funkade....pust.
Är det någon som har ett tips var man kommer åt (skarv på kabeln) att mäta om det kommer någon liten signal från abs givaren när man snurrar på bakhjulet.
av Henry
Jag hittade kabelskarven under baksätet. Ingen signal från sensorn, den visade 50k ohm hela tiden. Tog bort lagret igen och satte gamla kocket på nya lagret o monterad ihop igen men lika illa då. Tog bort det nya lagret och monterade tillbaka gamla lagret med gamla locket och då kom inga felkoder tillbaka. Slutsatsen är att magneten i nya lagret måste vara felaktig, jag åker och lämnar tillbaka lagret. Lagret är Masterpart Ref nr 9173872 VKBA3524 för känndom. Frågan är var man ska köpa ett fungerande lager nu.
Användarvisningsbild
av hollan
på volvo tex
Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]