Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag får sedan någon vecka orange varning när jag kört ca 20 min: "Anti-sladd service erfordras". Var in till Bilia och felkoden var "BCM-0200 (siffran osäker) Kommunikation mellan styrenheter. Kommunikation med DEM saknas."

Eftersom koden inte sitter hela tiden så misstänktes glapp. Säkringen till AWD-boxen, som såg hel ut, motionerades och jag kröp under och tog isär kontaktstycket, sprejade med kontaktspray återmonterade och korsade fingrarna.

Men i morse efter en halvtimmes färd, samma felkod. Någon som har någon bra idé på åtgärd? Om jag måste byta DEM, kan man ta en begagnad eller måste jag ha en nollställd som måste giftas ihop med resten av bilens elektroniksystem?
Senast redigerad av 1 Dartanjang, redigerad totalt 0 gånger.
av Dartanjang
Är det någon som har erfarenheter av att ladda om mjukvaran i krånglande styrenheter och kan spekulera i om det är ett möjligt alternativ och om det kan råda bot på problemet?
Efter kontroll så fanns en kampanj på DEM-mjukvara som enligt meken ökade toleransområdet för hydraulpumpen för Haldexen. Teorin är att pumpen sätter felkod som i sin tur avaktiverar fyrhjulsdriften och när BCM detekterar för stort skillnadsvarvtal mellan fram- och bakaxel så sätter BCM felkod som ger orange varning.

DEM:en har uppgraderats och bilen körts ca 15 mil därefter utan att ny varning har uppkommit. Så kanske löst.

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]