Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nuttytompa
#40790
Hörde idag att man kan om viskon inte fungerar som den ska
,byta ut viskon mot en axelstump så att man får en konstant fyrhjulsdrift.
Någon som provat detta?
Eller hört något om detta?
Kanske någon som bytt viskon mot haldex? ( om det går?)
av Frigge
#40805
Bygga om till Haldex fungerar inte då bilens övriga elektronik inte stödjer det. En axel i stället för Visco...hmm beror på om det är samma utväxlig på bakaxeln som vinkelväxeln,tror dock det är det på Viscobilar,det är det inte på Haldex däremot. Har varit med om att en bils Visco låst sig,den lät lite illa vid sväng o så men fungerade ändå....


/Fredrik
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#40846
Visko mot axel, glöm det :roll:

Titta på dina spår i nysnön eller mjukt underlag om du kör i en sväng, då ser du att fram och bakhjul rullar olika långt.

På torr asfalt måste då något av hjulen kasa på asfaltenmed en axel, inte bra i länden :roll: :roll: :roll:
av nuttytompa
#40861
VolvoB20 skrev:Visko mot axel, glöm det :roll:

Titta på dina spår i nysnön eller mjukt underlag om du kör i en sväng, då ser du att fram och bakhjul rullar olika långt.

På torr asfalt måste då något av hjulen kasa på asfaltenmed en axel, inte bra i länden :roll: :roll: :roll:
Hm, är det inte diffen som styr om hjulen "kasar" i en sväng? :roll:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#40871
nuttytompa skrev:
VolvoB20 skrev:Visko mot axel, glöm det :roll:

Titta på dina spår i nysnön eller mjukt underlag om du kör i en sväng, då ser du att fram och bakhjul rullar olika långt.

På torr asfalt måste då något av hjulen kasa på asfaltenmed en axel, inte bra i länden :roll: :roll: :roll:
Hm, är det inte diffen som styr om hjulen "kasar" i en sväng? :roll:
"Diffarna" gör att hjulen kan snurra olika fort. Du har diffar i både fram och bakaxel som gör att vänster respektive höger hjul kan snurra olika fort.

Men du måste ha en mellandiff mellan fram och bakaxel så att axlarna kan snurra olika fort vid tex en kurva där framaxeln rullar längre en bakaxeln som ju "genar" genom kurvan. Annars måste en axel kasa vilket sliter enormt.
Användarvisningsbild
av CarMan
#41003
nuttytompa skrev:
VolvoB20 skrev:Visko mot axel, glöm det :roll:

Titta på dina spår i nysnön eller mjukt underlag om du kör i en sväng, då ser du att fram och bakhjul rullar olika långt.

På torr asfalt måste då något av hjulen kasa på asfaltenmed en axel, inte bra i länden :roll: :roll: :roll:
Hm, är det inte diffen som styr om hjulen "kasar" i en sväng? :roll:
jo diffen gör att höger & vänster hjul kan snurra olika fort, så dom har olika lång sträcka att snurra.
på samma sätt måste man ha en kompensation mellan fram & bakhjul.
difen fram kan ju inte ändra rotationshastigheten på bakhjulen !
kör du med "stel" visko på torr asfalt så sliter du till att börja med extemt mycke däck & sen kommer du inte många mil ilan en drivaxel, knut, kardanaxel eller vinkel växel pajar.
Instrumentpanel volvo v70n 2003 byta?

Till en 03a passar bara panelen från 03 och […]

Vi som beställt nya XC60

Jodå, det syns att bilen har det från […]

Varför byta? XC60

Funderade på att byta upp mig till en ny XC[…]

Hej, har en V70 -05 som jag bara kör på[…]