Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hao
När jag senast bytte till sommardäck så upptäckte jag att ett par var betydligt mera slitet. Skulle just sätta dem fram, då min granne påpekade att på V70XC så slits bakdäcken mera av någon anledning. Jag la på de "bättre" bak.

Kan det vara som min polare säger?

Noterade detta på volvos web:
CAUTION: Cars equipped with All Wheel Drive
<snip>
# When one or more tires is replaced, the new tire(s) should be mounted on the front wheels. The tires with the least amount of tread should be mounted on the rear wheels.

Dvs tvärtemot vad jag blev uppmanad.
Användarvisningsbild
av Raggz
hao skrev:När jag senast bytte till sommardäck så upptäckte jag att ett par var betydligt mera slitet. Skulle just sätta dem fram, då min granne påpekade att på V70XC så slits bakdäcken mera av någon anledning. Jag la på de "bättre" bak.

Kan det vara som min polare säger?

Noterade detta på volvos web:
CAUTION: Cars equipped with All Wheel Drive
<snip>
# When one or more tires is replaced, the new tire(s) should be mounted on the front wheels. The tires with the least amount of tread should be mounted on the rear wheels.

Dvs tvärtemot vad jag blev uppmanad.

Vet ej om du blir klokare, men lite info endå...

http://www.se.pirelli.com/sv_SE/tyres/c ... FYKJOPCFEY
av svensen
Ut og skift!! :-)

De mest slitte må bak på AWD i motsetning til FWD og RWD.
(Forhjulene må alltid rulle lenger enn bakhjulene).
(I alle fall dersom du svinger litt av og til...)

:lol:

Sven
Användarvisningsbild
av CarMan
Du har ju AWD med visko & den sliter mer på framdäcken, spesielt på yttersider när man svänger, då bilen trycks framåt på ett sätt som är ogynsamt för däcken.

När det gäller trafiksäkerhet så ska man alltid ha bäste mönstret bak oavsett vilken bil man har! finns inge undan tag alls här!

när det gäller att avlasta viskokopplingen så ska man ha största (dom med mäst mönster) fram.
av hao
Tja,

bara att byta då, solen skall ju skina även i morgon 8). Min fru tog en 12 mila tripp i dag, men det skall den väl tåla.

Tack för era tydliga och snabba svar.
av Alminjo
Själv så lägger ja alltid dem bättre däcken fram
Användarvisningsbild
av Loner
Alminjo skrev:Själv så lägger ja alltid dem bättre däcken fram
Med vilken motivation då?

/L
av Alminjo
vägverket har säkert rätt att man ska ha bättre bak.. men min motivation varför jag har bättre fram är:

- framhjulsdriven bil "drar" ut dj ur kurvan
- de e me dom hjulen du styr
- dom bakre hjulen "hänger" ju med bara.. låter mer logiskt tycker jag.. MEN kanske dags o tänka annorlunda nu efter alla tester och info.samlingar som VV gjort..
Användarvisningsbild
av CarMan
Alminjo skrev:vägverket har säkert rätt att man ska ha bättre bak.. men min motivation varför jag har bättre fram är:

- framhjulsdriven bil "drar" ut dj ur kurvan
- de e me dom hjulen du styr
- dom bakre hjulen "hänger" ju med bara.. låter mer logiskt tycker jag.. MEN kanske dags o tänka annorlunda nu efter alla tester och info.samlingar som VV gjort..
Ja du måste börja tänka anorlunda !!!
Framdäcken kam man alltid vrida till rätt riktning för att få tilabaka greppet med.
att få vattenplaning med bakdäcken är som att dra i handbromsen på is & en sån bil vill jag inte möta på vägen!
får man vatten planing med framhjulen går bilen bara rakt fram & om bilen är framhjulsdriven så får man vatten planing lite tidigare, eftersom däckn drar bilen & då kan man släppa gasen & vips så har man fult grepp.

Tjenare. Har en 960 1992 med 6-cyl som just nu by[…]

Högt oljud ej från motor

Är det inte ett hjullager som Erik Å ti[…]

Ja du hade ju inga felkoder på 5v signalen s[…]

Ibland går det, oftast inte. Finns ju flera […]