Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har ett komplett värmarepacket från en S60 D5 -04 som jag tänkte försöka installera i en bil av annat märke än Volvo. Som jag förstått det så kommer startsignalen till värmarens styrbox från CEMen i form av en can bus signal. Är det någon som vet om man kan "skapa" den signalen manuelt, har specifikationen på koden eller om det går att programera om värmarens styrbox till att starta av en enkel 12 volts signal?

Sitter någon på matnyttig information om detta så dela gärna med dig!

Mvh
Hej tompaw,
Synd att ingen kunnig har svarat. Har du kommit på nåt själv? Jag har ett liknande problem och det är att jag vill kunna testköra värmaren i bänk för att lättare kunna leta fel. Jobbar en del med elektronik så vet jag bara hur can-signalen ser ut så löser jag förhoppningsvis resten.
mvh
Om man vill ha värme i bilen räcker det ju inte att starta värmaren, man måste också tala om för limatanläggningen att den skall öppna spjäll och köra fläkt.
Man kan naturligtvis tjuvkoppla fläkten och hoppas att spjällen står kvar i öppet läge, men det blir aldrig lika bra som en originalinstallation.
Tyvärr har jag inte kommit så långt. Mätte med multimeter men det är ju som sagt en flukterande signal, skulle nog behöva koppla in oscilloskop för att ser hur signalen ser ut.

En lösning är att köpa ett styrdon, typ programmeringsbart relä med en massa in/utgångar så kan man själv koppla det... men det blir lite meck att få till alla och/eller grindar i logiken... Sen kostar en sådan box runt 2000 kr har jag för mig. Men med en sådan så skickar man styrboxen åt skogen och bygger en egen, då kan man även integrera kupefläkten... och alla övervakningar... (I teorin :D)

En kompis ska köra på den lösningen till sin BMW 330, kan återkomma om det fungerade eller inte.
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]

Elpriset

783 kWh för januari, 2683 kr zon 3.. ouch :-[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann[…]

Motorvärmare

Det brukar gå att ha båda delarna. Doc[…]