Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bromsarn
När jag strartar upp bilen så hör man klart och tydligt att turbon spoolar upp redan på tomgång. Det hörs såklart mest när det är kallstart och tomgången lägger sej på 15-1700rpm. Även när man kör bilen så laddar den i princip direkt och dör ut jävligt tidigt. Det finns liksom inget sting i motorn. Bra vrid men inget på toppen. Är detta normalt?? Bilen är helt original och allt är mycket välservat och kollat. Är dom så sen tända eller kan nått vara galet? Det finns inga felkoder eller meddelanden på den :???: ...
Perra83 skrev:Det ska troligtvis vara så. Rätt skönt när det drar tidigt, som en diesel :wink:
Nä. Skit träligt. Riktig Pensionärs karaktär. Passar på att fråga här om dom vaknar till liv med annan programvara? Drar dom lägre i registret då? Jag antar det.
Användarvisningsbild
av iigloo
Vad är meningen med att turbon kommer vid 3000rpm med fullt laddtryck som resulterar i onödigt slitage och svårhanterad bil? Är det tufft det? Det ger inte högre prestanda om det var det du trodde?
iigloo skrev:Vad är meningen med att turbon kommer vid 3000rpm med fullt laddtryck som resulterar i onödigt slitage och svårhanterad bil? Är det tufft det? Det ger inte högre prestanda om det var det du trodde?
Jag har kört ganska hårt trimmade volvo innan så frän faktorn är jag inte ute efter längre. Då hade jag inte köpt en 2,5t överhuvudtaget. Vad jag undrar över är om nått kan vara galet med min bil eftersom den dör ut så tidigt och laddar på fullt i princip från tomgång. Jag jämför med andra 2,5t 210hk som jag kört och dom har haft ett längre register än min tycker jag. Tänker lite på om nått med vvt:n kan vara galet? Jag upplever oxå att när jag har full gas och släpper av lite på gasen så accar bilen på lite bättre..
Kan inte säga att 2,5 ska göra o inte göra då jag har en T5. Men min startar lugnt med 750rpm i tomgång. Ingen rusning alls. Det borde din oxå göra så där låter det som ett fel. Vad gäller accelerationen så är min kvickare när jag inte fullgasar. Men det beror mest på växellådan (automat) som inte växlar ner så mkt att varvet går upp i max vilket den gör vid fullgas. Det som händer då är att den varvar utan att spec mkt händer. Lite smyg på gasen o den sticker direkt=)
Att VVT ska vara fel kan jag inte köpa. Min VVT busade förut och det visade sig mer på ojämn tomgång och så gav den felkoder. Personligen skulle jag tro att det är nått vajsing på gasen. Din bil verkar tro att du gasar på tomgång. Jag håller med dig om att du har något fel på programvaran då du inte har Spagettispjäll.
Kan inte säga att 2,5 ska göra o inte göra då jag har en T5. Men min startar lugnt med 750rpm i tomgång. Ingen rusning alls. Det borde din oxå göra så där låter det som ett fel. Vad gäller accelerationen så är min kvickare när jag inte fullgasar. Men det beror mest på växellådan (automat) som inte växlar ner så mkt att varvet går upp i max vilket den gör vid fullgas. Det som händer då är att den varvar utan att spec mkt händer. Lite smyg på gasen o den sticker direkt=)
Att VVT ska vara fel kan jag inte köpa. Min VVT busade förut och det visade sig mer på ojämn tomgång och så gav den felkoder. Personligen skulle jag tro att det är nått vajsing på gasen. Din bil verkar tro att du gasar på tomgång. Jag håller med dig om att du har något fel på programvaran då du inte har Spagettispjäll.
d98josu skrev:En kall v70 har hörge tomgång första 20 sek. Det är inget skumt. Gäler turbo som sugis.
Ok? Själv har jag en S60. Trodde det hängde på motorn;)
Så högt som den bilen går är inte normalt. Eller så är mina två senaste bilar onormala.
av borg
Hej,

From 2004- har motorn högre tomgång första 20 sek (kall motor), för att snabbare värma upp katalysatorn. Lägger sig på ca 1500 rpm för att sen sjunka till ca 650 rpm, så är det på 2.5t motorn. Har hört att det går att programmera bort, men har inte kollat upp det vidare. Så jag tycker inte att det är något onormalt med din motor.
Om du vill ha bättre klös så är det bara o köpa programmvara (bsr, autotech m fl). :)

Mvh borg
Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]

Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]