Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MLundvall
Hej!
Har en v70 2.4D årsm -08 gamla karossen. För ett tag sen tände sig motorsystem service erfodras.
Kollade felkoderna, luftmassamätaren och lambda sonden. Bytte först lmm, felkoderna kvarstod, bytte då lamdasonden, felkoderna kvar..
Lämnade då in bilen på volvo, där konstaterade de att bilen la felkoder även fast inga fel finns.. De bytte då en databox (pcm el ecm?), problemet kvarstår. Nu tror dom att det kan vara en spricka i toppen som gör att det kommer in en liten mängd olja i cylindern och på det viset ställer till det.
Tycker det verkar konstigt, efter jag släckt felkoderna har jag ibland kunnat köra flera dagar/mil innan lampan tänts och ibland bara några km.. Ibland har den tänts bara jag startat bilen. Tycker att om det vore en spricka i toppen borde det väl läcka hela tiden inte bara ibland, eller?
Känns som jag inte har råd med att de ska hålla på och prova sig fram, ganska dyrt att lossa toppen bara för att kolla..
Någon som varit med om nåt likn eller har nån tanke om vad det kan vara?
Tacksam för svar!
Senast redigerad av 2 MLundvall, redigerad totalt 0 gång.
av Provocative
Inte en helt fel teori att det finns en spricka. Alla material utvidgar sig vid värme och då tätar en ev spricka sig själv. Inte för att det löste ditt problem. Bara något att tänka på
av MLundvall
Har även haft problem med röret ifrån turbon, utblåset, det gled av turbon. Ny packning och slangklämma så var det fixat! Har iomed detta haft bilen på lyft några gånger och ibland när jag fixat med röret så när jag starat bilen så har motorlampan ej lyst.. Kanske en tillfällighet men kan det vara så att det kanske finns en jordning som glappar? På jobbet har vi en Volvo hjullastare som krånglade med felkoder, inget oljetryck sa datorn. Felet kom och gick och volvo bytte databoxar mm. I över ett år håll de på och felsökte utan att hitta nåt, då beslutade de sig att plocka isär motorn. En annan mekaniker var ute en sista gång innan isärtagandet, han kollade lite jordningar och hittade en som glappade lite, skrapade rent och drog åt och vips maskinen har funkat problemfritt sedan dess!
Kan det vara nåt liknande med bilen kanske?
av MLundvall
Lossade ventilkåpan idag och hittade en massa sot i insuget. Tjocka beläggningar från ventilkåpan,genom slangen till egr-ventilen. På andra sidan egr-ventilen såg det bra ut!
Varför blir det så? Nån som vet?
Om man startar en kall motor och lossar oljepåfyllnings locket, ryker det då lite där?
/mathias
av MLundvall
Har en teori nu om att det är så sotiga ventiler så de stänger inte riktigt men frågan kvarstår varför det är så sotigt.? Ska antagligen lyfta toppen nu för att kolla vad som har hänt. Förslag någon?
av kamilenski
Har inga förslag. Dock eftersom jag har samma motor, vare det bra att veta vad som strular. Hoppas du hittar felet.
av MLundvall
Har haft isär motorn nu. Jädrar va sotigt det va.. Lämnade in toppen på renovering, några otäta ventiler och massa sot. Vid ihopmonteringen sattes nya ventilstyrningar in. Bytte även lyftare och rullar, de gamla rullarna glappade i hjulet (efter 15000 mil..?), satte ihop alltihop igår! Provkörning idag och samma felkoder uppstod......
Luftmassa mätaren och lamda sonden.
Vad ska jag göra nu?? Teorier nån?
/mathias
av MLundvall
Var ute och körde en sväng till idag, motor lampan tände sig direkt vid start..
Varmkörde sen la jag i manuellt läge på automaten och höll varvräknaren på mellan 3000-4000 varv under ung. en kvarts körning.
Stannade och stängde av, en stund senare startar jag och lampan har slocknat..? Kan den helt plötsligt bli bra igen? Kan det ha varit sot i partikelfiltret som jag "blåste" ut när jag varvade lite? Finns det nån lampa som varnar för partikelfiltret?
av MLundvall
Lampan tänd igen...
Felkod lambdasond och lmm. Vad kan dessaa felkoder bero på? Både lambdan och lmm är hela!
Kan en trasig motorkudde sätta såna felkoder? Hur kollar man de isf?
Andra förslag?
Har haft bilen på flera olika vekstäder nu men ingen hittar nåt fel...
Användarvisningsbild
av Vojje
Vilka felkoder har du egentligen?

Jag antar att du inte har felkoderna, "LMM kass-Byt" och "Lambdasond värdelös- Byt":

Något får de enheterna att ligga utanför respektive tolerans. Hitta orsaken!

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]

En sån här som tappat "knappen&quo[…]