Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaob
Måste skriva av mig lite för är så trött på skiten.

Upptäckte att det va hål på min kondensor på bilen så jag har letat efter en ny.
Jag hittade en på Autoexperten i Norrköping som hade bra pris på denna som var av märket Hella, det ingick även torkfilter till denna som sitter monterat från tillverkaren.
Köpte även alla packningar på rejmes som går åt för att byta kondensor då dem på autoexperten inte kunde svara på vilka det ska vara.

Åkte in och hämta en hos dem och när jag kom hem och packade upp den så inser jag att den är helt mosad av dessa spändband som sitter runt själva kondensorn, även ett rör från torkfiltret satt helt löst och glappa ordentligt.
Kartongen är felfri så dem på autoexperten kunde omöjligt veta att den va trasig.
Ska tillägga att torkfiltret får inte vara öppet en längre stund då det suger åt sig fukt sjukt fort, därför väldigt dåligt om rören sitter löst.

Aja jag får åka in till dem IGEN och påpekar detta och ska få en ny som dom får beställa hem då dem ska reklamera denna.
Får en ny dagen efter.

Jag montera kondensor nr 2 på bilen några dagar senare och bytte 6st packningar av 7st som sitter totalt.
Anledning till varför jag inte bytte den sista är att den sitter mellan torkfiltret och kondensorn som är monterat från tillverkaren och grejerna ska även vara testade och godkända.

Vart tror ni det läcker nånstans ?
Japp mycket riktigt vid denna packning som jag inte bytte,
jag kände dock på denna anslutning att den va åtdragen ordentligt innan jag satte dit allt, så då borde felet vara att det sitter fel sorts packning monterad där.

Så nu måste jag åka in till dem igen och få en 3e kondensor ?
kan man kräva nån ersättning för allt strul som blivit ?

Har köpt massa packningar på rejmes för flera hundra.
Är väl uppe i snart 15mil med turer fram och tillbaka till autoexperten.
måste fylla gas för andra gången nu.
lagt ner många arbetstimmar på detta nu.

Är ju inte autoexperten som tillverkar dem men dem måste väl ändå ha nått ansvar för vad dem säljer för grejer.

Den 1a fick jag lite rabbat på och dem bytte den utan massa tjafs så än så länge så ligger dem bra till, men ska vad dem säger om detta nu.

Men vill bara varna för Hellas kondensor samt torkfilter då det inte verkar vara någon högre kvalite på dessa grejer.
Jag tror tyvärr du haft lite otur, även om jag tycker det är förj-vligt.

Hella/Brauh är ju jättestora på Ac pryslar så det kan ju inte vara fel på allt, eller det är det inte för jag fick en Hella kondensor monterad i min förra V70 och den fungerade i allafall fint till jag sålde bilen.

Autoexperten har allt ansvar gentemot dig, det är dom DU gör affärer med, inte Hella.

Jag hoppas verkligen det löser sig för dig!

/MArtin
Autoexperten har erbjudigt sig att dem kan lämna in min bil till en verkstad så byter dom kondensor samt torkfilter och fyller på systemet igen åt mig...

Återkommer efter jag fått tillbaka den från verkstaden med detaljer om hur det har gått och om det är tätt...

Kan bara säga att jag tycker Autoexperten sköter detta väldigt snyggt och än så länge är jag väldigt nöjd med dem även fast jag har fått dåliga grejer men det är ju inte deras fel.. Jag har nog inte varit med om nått annat företag som har varit så hjälpsamma som dem är och sjukt trevliga..

Hoppas bara dem får ordning på bilen.
Glömt bort denna tråd... Kanske ska skriva vad som hände.

Autoexperten lämnade ju in bilen hos en verkstad för att byta allt igen till nya prylar.. .Blev uppringd senare på dagen och då sa dem att den 3e kondensorn som dem nu beställt av märket Hella inte passa alls... det var samma artikelnummer på dem men att det var fel på den.

SÅ bilen fick vara kvar 1dag extra hos verkstaden då dem va tvungen att beställa kondensor nu nr 4.
Dem montera den dagen efter och jag fick tillbaka bilen och då funka allt som det skulle.
Jag skulle även få kompensation för detta sa dem på autoexperten kunde dock inte få det i pengar men kunde få rabbat på delar m.m.
Gick ett par månader och sen paja avgassystemet på bilen.. Snacka med dem på autoexperten och då fick jag ett bra pris på ett Feritta system så jag slog till på det..

Nu har jag kört en vinter med bilen och nu är det ju varmt ute igen och acn verkar funka och kyler på skapligt...

Dåligt av Hella att det ska behöva beställas 4st kondensatorer innan man får en som är hel och som passar.
Men jag hade väl bara extrem otur.
Och Autoexperten kan jag bara tala gott om... Dom har inte strulat nånting med detta och hjälpte mig med allt detta tills jag blev nöjd.
Så tack Autoexperten i Norrköping.
Extrem otur, minst sagt. Visst händer det att det är fel del i fel kartong ibland, men väldigt sällan. Hella/Behr's kvalitet är det inget fel på. Deras fläktar, värmepaket, ac-prylar, kylare etc sitter fabriksmonterade i många europeiska bilar.
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]