Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så då var det gjort, bytte kamrem och gjorde service på min S60 -02 idag. Det tog allt som allt ca.3 timmar och hann ändå med en del kaffedrickande i den tiden.
Jag köpte rem, spännare och rulle samt vattenpump på Skruvat.se samt aggregatrem med lite rabatt på Volvo. Inklusive byte av olja och filter så kostade det mig 2025:-... jag bytte inte kupefilter och slapp betala för 4 liter kylvätska som jag hade hemma. Undrar hur mycket man sparat ? :)

Och för er som undrar, man kan byta remmen utan att dra av remskivan från vevaxeln. Man lossar en liten plastkåpa (2 skruvar med 10mm skalle) under vevaxeldrevet och lirkar in remmen bakom remskivan. Detta innebär att man inte behöver ett enda "ovanligt verktyg" över huvud taget. En riktigt liten tunn spärrnyckel (1/4") är nog iofs nästan ett krav i.o.m att det är ganska trångt.. Jag hade en Haynes manual, och tittade i den en gång för att förstå hur spännaren skulle justeras, och sedan en gång för att kolla aggregatremmens dragning, vilken jag lyckats glömma bort ... :oops:

/Thomas
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade till rubriken.
Har bytt många remmar så det brukar inte vara så svårt dock inte på v70:n men det här kommer säkert att inspirera en del andra
Härligt! Landvetter biltjänst tar ~6500 för 16.000mil service inkl. kamremsbyte så du har ju med säkerhet sparat mer än 4000 spänn, 1300kr i timmen är ju ganska bra eller hur?

Kul!

/Martin
Man önskar man fick det i lön , så kunde någon annan byta kamrem åt en nästa gång. :lol:

Byten av kamremmar, kedjor och drev har jag gjort några gånger tidigare, men just på tvärställda motorer har jag aldrig gjort det förut, så lite spännande var det...

/Thomas
Jag betalade 1800:- för rem och jobb när dom bytte på Volvo.
Är ju med motorn som insatts, blir det fel så blir det bara skrot av motorn.

Men kan man gjöra det själv så kan man ju spara en rejäl slant, personligen har jag i princip gjort allt annat än bytt kamrem själv på min bil. Bytte senast koppling, Volvo skulle ha 14200:-, köpte kopplinhen på skruvat för 1600:- + urtrampningslager 700:-.
På en P20 ? I så fall fick du det i princip gratis... bara delarna hade kostat mig mer på Volvo trots att jag har skaplig rabatt.
Motorn som insats, tja det är inte direkt raketforskning, bara förbaskat trångt....

/Thomas
Cedrix skrev:Jag betalade 1800:- för rem och jobb när dom bytte på Volvo.
Är ju med motorn som insatts, blir det fel så blir det bara skrot av motorn.

Men kan man gjöra det själv så kan man ju spara en rejäl slant, personligen har jag i princip gjort allt annat än bytt kamrem själv på min bil. Bytte senast koppling, Volvo skulle ha 14200:-, köpte kopplinhen på skruvat för 1600:- + urtrampningslager 700:-.
1800:- :shock: . Var det på Solna bilteknik lr...
Klarar du av att byta koppling själv så är kamremsbytet en barnlek och risken att det blir fel är minimal.
Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]