Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en bekant som haft massa problem med sin V70 -01.
Hade motorssystem service i displayen, och gaspedalen fungerade dåligt.

Verkstaden/(auktoriserad volvo) hittade felkoder på gaspedalen, beställde hem en ny och monterade.
Efter provkörning gick bilen precis lika dåligt. Samma koder kommer tillbaka.
Nu uppdaterar de mjukvaran i bilen till den senaste. Ingen förbättring, samma koder och symptom.

Då sätter de tillbaka orginal gaspedal och säger till honom att de inte kunde laga bilen.
Han fick betala närmare 3000:- i felsökningskostnader utan att det blev ett dugg bättre.

Nu tog jag mig an bilen. Kollade felkoderna. ECM-9180 ECM-9520 ECM-904D & ECM-958F
Alla koder tyder på PWM signalen ifrån gaspedalen är borta, felsökningsinfo från VIDA säger kolla strömförsörjning till gaspedal och jordningspunker
Plockade snabbt fram min multimeter.... japp en säkring är kass. Nr 8 i motorummet.
Bytte den och nu funkar bilen perfekt igen.

Tycker ni att min bekanta kan begära tillbaka en del av felsökningskostnaden, eller att de kan bjuda på något annat. För hur svårt är det att kolla säkringar och strömförsörjning??
Dessutom så var det bland det första man skulle göra enligt VIDA, i allra sista fall byta ut gaspedalen.
Senast redigerad av 2 andreas 80, redigerad totalt 0 gång.
jag har väret igjenom en del fel-sökning på volvo också, och hittade fel-orsaken själv.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &hilit=etm
Inga problem, sa verkstaden, jag betalade inte, och dom fixade problemet (2.nyt ETM) utan kostnad for mig.

Jag tyckar inte man ska betale for timarne, endast delarne (om man behåller nya dele)
Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]

Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]